۰ نفر

نشست خبری وزیرخارجه پس حادثه سفارت جمهوری آذربایجان؛

امیرعبداللهیان: حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان تروریستی نبود

۷ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۲۸
کد خبر: 697842
امیرعبداللهیان: حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان تروریستی نبود

امیرعبداللهیان گفت: نحوه عملیات از طرف اطلاعات دستگاه امنیتی واطلاعاتی ما نشان دهنده این است که عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است. مشابه این وضعیت تاکنون برای دیپلمات های ما در پکن و عراق و… پیش آمده است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران امروز ۷ بهمن ۱۴۰۱ بعد از حادثه سفارتخانه جمهوری آذربایجان در بیمارستان شهدای تجریش حضور پیدا کرد.

وزیر خارجه از آسیب دیدگان این حادثه دیدار کرد و بعد در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کرد. در این نشست خبری سفیر جمهوری آذربایجان در تهران حضور داشت.

رییس بیمارستان شهدای تجریش در این نشست از وضعیت سلامتی دو آسیب دیده این واقعه گزارشی داد و اعلام کرد دو مصدوم حادثه روند درمان خوبی داشتند و رو بهبود هستند.

علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در این نشست گفت: امروز متاسفانه حمله تروریستی به سفارت رخ داده است. براساس گزارش عمل یک کارمند سفارت تمام شده و دومی در حال عمل جراحی است.

وی در ادامه مطرح کرد: ما انتظار داریم از سمت ایران دلایل این اتفاق مشخص شود و نتایج را به جمهوری آذربایجان اطلاع داده شود. این حوادث را ما ترور می‌دانیم و در روابط دو کشور انتظار چنین اتفاقی را نداشتیم.

سفیر جمهوری آذربایجان گفت: همچنین من از وزیر خارجه ایران تشکر می‌کنم که با مجروحان دیدار کردند. این حوادث را ارزیابی می‌کنیم و منتظریم دلایل این حادثه به ما اطلاع داده شود.

امیرعبداللهیان در این نشست از کادر درمان بیمارستان شهدای تجریش تشکر کرد و به خانواده جانباختگان تسلیت گفت و در ادامه بیان کرد: ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، آقای رییسی دستورات اکیدی را صادر کردند برای رسیدگی برای پیگیری قضایی و حقوقی و برخورد جدی با افرادی که احیانا در این مسیر قصوری داشتند یا نیازمند این است که پیگیری‌های امنیتی، قضایی و انتظامی برای برخورد با مهاجم انجام بشود. 

وی در ادامه گفت: خوشبختانه مهاجم در همان دقایق اول دستگیر شد و از ظهر امروز بازجویی شروع شده است.  گزارشهایی بعد حادثه از وزیر کشور، وزیر اطلاعات و سازمان خارجی وزارت و دوستانمان در اطلاعات سپاه و همچنین فرماندهی کل فراجا دریافت کردم.

وزیرخارجه در ادامه اظهار کرد: امروز جیحون بایرامف، وزیرخارجه آذربایجان تلفنی صحبتی داشتم، توافق در این گفتگو بر این شد جناب سفیر به تهران برگردند و تیم همکاران من در وزارتخارجه و مدیرکل اوراسیا و تشریفات وزارتخارجه و همه همکارانم کمک و تلاش کنند که از این مرحله دو طرف به خوبی عبور کنیم و بدون اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود.

وی مطرح کرد: همچنین سرویس های امنیتی ما باهم گفتگو داشتند. براساس یافته ها از فرد مهاجم صرفاً انگیزه شخصی داشته است. نحوه عملیات از طرف دستگاه امنیتی واطلاعاتی ما نشان دهنده این است که عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است. مشابه این وضعیت تاکنون برای دیپلمات های ما در پکن و عراق و… پیش آمده است.

امیرعبداللهیان اشاره کرد: مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است. به وزیرخارجه آذربایجان تاکید کردم که در تماس‌ها و مشورت‌هایی که با هم داریم مانع از این بشویم که این اقدام تلخ تاثیر سویی را بر مناسبات دو کشور نگذارد.

وی گفت: اتفاقی که امروز رخ داده حتی خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار داده ولی ارتباطات دو کسور در وضعیت طبیعی خودش قرار دارد.