۰ نفر

اسناد طبقه بندی شده از کمد جو بایدن کشف شد

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 694170
اسناد طبقه بندی شده از کمد جو بایدن کشف شد

وکیلی در کاخ سفید گفت، "اسناد طبقه‌بندی شده‌ای" از دورانی که جو بایدن معاون رییس‌جمهوری بود، کشف شده و او این اسناد را در اندیشکده‌ای در واشنگتن نگه‌داری می‌کرده است.

به گزارش رویترز، سی‌بی‌اس نیوز پیشتر گزارش داد که حدود ۱۰ سند طبقه‌بندی شده از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در "مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن"، اندیشکده‌ای در واشنگتن یافت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، همچنین در این گزارش آمده است که مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از دادستان شیکاگو خواسته است تا اسناد طبقه بندی شده‌ای را که به دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا تحویل داده‌ شدند، بررسی کند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن روز دوشنبه  در بیانیه‌ای عنوان داشت: این اسناد طبقه‌بندی شده توسط دادستان‌های شخصی در تاریخ ۲ نوامبر – چند روز پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا – کشف شدند.

"مرکز پن بایدن" به اسم بایدن است؛ شخصی که دائما از اواسط ۲۰۱۷ تا آغاز کارزار انتخاباتی‌اش در ۲۰۲۰ از فضای آن استفاده می‌کرد. به گفته ساوبر، دفتر مشاور کاخ سفید در روز کشف این اسناد، دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا را نسبت به آن مطلع کرد و صبح روز بعد دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا این اسناد را تحویل گرفت.

ساوبر اظهار کرد: این اسناد کشف‌ شده حاصل درخواست و یا بررسی دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا نیست. این اسناد در "کمدی قفل‌شده" توسط وکلای شخصی جو بایدن در این اندیشکده یافت شد. این وکلا در این اندیشکده در حین بسته‌بندی پرونده‌هایی بودند که به این اسناد برخوردند. کاخ سفید با وزارت دادگستری و دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا همکاری می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا، دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا و این اندیشکده هیچ اظهار نظری در این خصوص انجام ندادند. جو بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بود و این اسناد به آن دوران مربوط می‌شوند.

بیانیه ساوبر به سطح طبقه‌بندی و محتویات این اسناد اشاره‌ای نکرد اما گزارش سی‌بی‌اس عنوان کرد که این اسناد شامل اطلاعات هسته‌ای نمی‌شود.

این درحالیست که مقام‌های اف‌بی‌آی در هشتم اوت اقدام به تفتیش عمارت مارالاگوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در فلوریدا کردند و حین آن حدود ۱۱ هزار سند کشف شد که برخی از آنها مهر "محرمانه" و برخی دیگر مهر "فوق محرمانه" داشتند. اما ترامپ و تیم او هرگونه اتهام را رد کردند و مدعی شدند که در موارد مختلف گفته‌اند که این اسناد "غیرمحرمانه" شده‌ بودند و طبق امتیاز وکیل–موکل مصون هستند.

اکنون ترامپ با اشاره به کشف اسناد طبقه‌بندی شده از جانب جو بایدن، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: اف‌بی‌آی چه موقع به خانه‌های جو بایدن یا شاید کاخ سفید حمله خواهد کرد؟ این اسناد قطعا غیرطبقه‌بندی شده نیستند.