۰ نفر

الکاظمی از ترس محاکمه فرار کرد

۴ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۰۰
کد خبر: 690858
الکاظمی از ترس محاکمه فرار کرد

عضو ائتلاف الفتح عراق مدعی شد که نخست وزیر پیشین این کشور به خاطر دست داشتن در پرونده‌های فساد و ترور شهید سلیمانی، به دبی گریخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی الزبیدی عضو ائتلاف الفتح عراق امروز یکشنبه تأکید کرد که دولت محمد السودانی نخست وزیر این کشور، بدون هیچ خط قرمزی، به مبارزه علیه فساد و فاسدان ادامه می‌دهد.

الزبیدی به پایگاه خبری المعلومه گفت: الکاظمی نیز مجازات خواهد شد؛ زیرا پرونده‌های بسیاری در نهادهای قضایی دارد. الکاظمی از طریق کردستان، به دبی فراری داده شده است تا بتواند از مجازات فرار کند.

وی با بیان اینکه الکاظمی در پرونده‌های بسیاری، محکوم شده است، تصریح کرد: الکاظمی محکوم به فساد، نفوذ در سرویسهای امنیتی و ترور فرماندهان پیروزی (شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) است. همین مسئله باعث شده است که پس از رفتن به کردستان، به امارات فرار کند.

در همین ارتباط، محمد البلداوی نماینده پارلمان عراق روز گذشته  تأکید کرد که دولت و دستگاه قضا در این کشور باید اقدامات جدی را برای شناسایی عاملان ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس آغاز کنند.

البلداوی گفت: اکنون فرصت مناسبی برای دولت و دستگاه قضاست تا همه کسانی را که مشکوک به دست داشتن در جنایت فرودگاه [بغداد] است، مجازات کند؛ البته پس از اینکه آنان را از منصبهایشان کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون فرصت خوبی است تا مجرمان واقعی شناسایی شوند، تصریح کرد: طرفهای مسئولِ اجرای عملیات تروریستی و ابزاری که در این جنایت به کار رفته، مشخص است، ولی الان باید به دنبال کسانی باشیم که در این جنایت دست داشته و همدست بوده‌اند و اطلاعات را به دشمن رسانده‌اند».

این نماینده عراقی خاطر نشان کرد: افرادی زیادی در ترور فرماندهان پیروزی (شهیدان سلیمانی و المهندس) دست داشته‌اند. لذا مسئله مهم، مجازات این افراد است. پارلمان نیز باید در قبال این مسئله، موضع قاطعی داشته باشد.

در این راستا مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص ترور شهیدان سلیمانی و المهندس اشاره کرده بود که عناصری در سازمان اطلاعات عراق در این عملیات نقش داشته‌اند.

در واکنش به سخنان مایک پامپئو، «نصر الشمری» سخنگوی جنبش النجبای عراق در مصاحبه‌ای گفت: «جنایت فرودگاه بغداد علنا و با کمک یک سرویس امنیتی عراقی اجرا شد؛ اما من نمی‌خواهم سازمان اطلاعات عراق را به کلی مسئول این امر بدانم. شکی نیست که افرادی در این سرویس وجود دارند که به علت مشارکتشان در این جنایت مرتکب خیانت بزرگ شدند و باید طبق قوانین عراق محاکمه شوند.»

او تأکید کرد: «هر گونه ادعا درباره نفوذ آمریکا در میان افراد نزدیک به این دو فرمانده شهید با هدف انجام ترور و همچنین نفوذ به تلفن‌های همراه آن‌ها دروغی مبالغه‌آمیز است. روشن است که دولت عراق، فرودگاه بغداد و دفتر نخست‌وزیر در جریان سفر حاج قاسم بوده‌اند و این اطلاعات از طریق این مجاری درز کرده است».