۰ نفر

اکونومیست گزارش می‌دهد؛

کاهش محبوبیت ترامپ در میان جمهوری‌خواهان / دیسانتیس نامزد نهایی حزب؟

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 690600
کاهش محبوبیت ترامپ در میان جمهوری‌خواهان / دیسانتیس نامزد نهایی حزب؟

دونالد ترامپ در کتاب خود "هنر معامله" به بازرگانانی که درگیر فریبکاری هستند توصیه‌هایی می‌کند و از کارآفرینان درخواست می‌کند که نتایج را برای مشتریان خود ارائه دهند. او می‌گوید در نهایت یک فریبکار نمی‌تواند از افرادی که به آنها خیانت کرده‌اند، پیشی بگیرد. رییس جمهور سابق ایالات متحده در پرفروش‌ترین کتاب کسب و کار خود که قبل از صعود سیاسی او نوشته شده، می‌گوید: «شما نمی‌توانید مردم را حداقل برای مدتی طولانی فریب دهید. شما می‌توانید هیجان ایجاد کنید، می‌توانید تبلیغات فوق‌العاده‌ای انجام دهید و انواع مطبوعات را در اختیار بگیرید... اما اگر کالا را تحویل ندهید، مردم در نهایت می‌فهمند.» این اظهارات در مورد کسب و کار سیاست هم پیشگوی خوبی است. پس از شکست در سه سال متوالی انتخابات کلیدی، جمهوری‌خواهان در حال تقلب هستند.

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ نظرسنجی جدید اکونومیست و YouGov که شریک ما در نظرسنجی‌های هفتگی از بزرگسالان آمریکایی است، نشان می‌دهد که محبوبیت ترامپ نزد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه رو به کاهش است. براساس آخرین نظرسنجی YouGov که بین ۱۰ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد، تنها ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگانی که یا جمهوری‌خواه یا مستقل هستند و به حزب جمهوری‌خواه تمایل دارند گفتند که می‌خواهند ترامپ دوباره برای حزبشان نامزد شود و ۳۷ درصد نمی‌خواستند که او نامزد شود. این نظرسنجی‌ها قبل از انتشار گزارش کامل کمیته منتخب مجلس نمایندگان بود که در ۶ ژانویه منتشر شد که بعید به نظر می‌رسد به رییس جمهور سابق کمک کند.

در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی YouGov ، این بالاترین سهم از اعضای جمهوری‌خواه مخالف ترامپ تاکنون است. در سپتامبر، زمانی‌که YouGov شروع به پرسیدن این سوال به طور منظم کرد، تنها ۲۷ درصد از جمهوری‌خواهان گفتند که نمی‌خواهند رییس جمهور سابق دوباره نامزد شود. از آن زمان، سهم کسانیکه می‌خواهند ترامپ دوباره آمریکا را به اوج برساند از ۵۶ درصد به ۴۶ درصد کاهش یافته است. (نمودار را ببینید). برخی از بزرگ‌ترین کاهش‌ها در میان زنان جمهوری‌خواه (۵۷ تا ۴۱ درصد)، آفریقایی- آمریکایی‌ها (۶۶ تا ۴۲ درصد) و رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که مدرک دانشگاهی ندارند (۶۲ تا ۵۲ درصد) بوده است.

کاهش محبوبیت ترامپ در میان جمهوری‌خواهان / دیسانتیس نامزد نهایی حزب؟

ترامپ همچنین در نظرسنجی‌های اولیه برای نامزدی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ جایگاه خود را از دست داده است. چندین نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که او در رقابت رودررو از فرماندار فلوریدا یعنی ران دیسانتیس، عقب افتاده است. یک نظرسنجی از دانشگاه سافولک در بوستون حاکی از آن است که حمایت از دیسانتیس ۲۳ واحد بیشتر از ترامپ و ۵۶ درصد است. نظرسنجی‌های دیگر مخالف هستند. یکی از تصاویر منتشر شده توسط Morning Consult در ۱۱ دسامبر نشان می‌دهد که ترامپ ۱۸ امتیاز از دیسانتیس جلوتر است. ۱۴ ماه دیگر به انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان باقی مانده است، بنابراین این نظرسنجی‌ها برای پیش‌بینی اینکه در آن رقابت چه اتفاقی می‌افتد کاربرد چندانی ندارد. اما آنها نشان می‌دهند که بازگشت رییس جمهور سابق آنقدرها که تصور می‌شد اجتناب ناپذیر نیست.

درست است، ترامپ برای تضمین نامزدی خود به همه رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواه نیازی ندارد که پشت او متحد شوند. او می‌‎تواند با اکثریت نسبی پیروز شود. دلیل آن این است  که قوانین انتخاباتی که توسط کمیته‌های حزب جمهوری‌خواه بسیاری از ایالت‌ها که بر انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری نظارت می‌کنند، تصویب می‌شوند، همه یا تعداد قابل توجهی از نمایندگان یک ایالات در کنوانسیون ملی حزب را به برنده رای مردم در سراسر ایالت اعطا می‌کند. به این ترتیب بود که ترامپ توانست در اوایل رقابت در سال ۲۰۱۶، علی‌رغم نظرسنجی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد در اکثر ماه‌های فوریه و مارچ، زمانی‌که ایالات‌های دارای اولین رای‌گیری، انتخاب خود را انجام دادند، پیشتازی بزرگی در میان نمایندگان متعهد به دست آورد.

اگرچه شانس او در حال رنگ باختن است، اما ممکن است ترامپ همچنان از حمایت اساسی کافی برای تکرار این ترفند برخوردار باشد. نظرسنجی YouGov نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از جمهوری‌خواهان خود را به عنوان جمهوری‌خواه «ماگا» معرفی می‌کنند و ۶۸ درصد همچنان به ترامپ «بسیار» یا «تا حدودی» مثبت می‌گویند. اگر بقیه اعضای حزب نتوانند پشت یک رقیب متحد شوند، همانطور که در سال ۲۰۱۶ زمانی‌که تدکروز؛ سناتور تگزاس، جان کاسیچ؛ فرماندار وقت اوهایو و مارکو روبیو، سناتور فلوریدا رای ضد ترامپ را تقسیم کردند، ترامپ می‌تواند نمایندگان کافی را برای کسب نامزدی دوباره جمع کند. همچنین هرچند بعید است، اما ممکن است کمیته‌های حزب ایالاتی بتوانند قوانین انتخاب نمایندگی را قبل از سال ۲۰۲۴ تغییر دهند.

عملکرد ضعیف جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲، بر ضعف‌های سیاسی ترامپ تاکید کرد. اکثر کاندیداهای کنگره که او از آنها حمایت کرد، بدتر از حد انتظار عمل کردند و اکثر آنهایی که برای مناصب ایالتی نامزد شده بودند، شکست خوردند. هر ناظر بی‌طرفی که عملکرد ترامپ را در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ منعکس کند، می‌بیند که ترامپ اکنون سه بار به طور مستقیم یا غیر مستقیم در انتخابات کلیدی شکست خورده است و هرگز آرای اکثریت آمریکایی‌ها را به دست نیاورده است. (در سال ۲۰۱۶ نیز هیات انتخاب‌کنندگان رییس‌جمهور و نه مردم توانست او را به کاخ سفید برساند.) بیشتر آمریکایی‌ها مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که زمان آن رسیده است که رویکرد خود را تغییر دهند. رای دهندگان جمهوری‌خواه ممکن است در نهایت همین تصمیم را بگیرند.