۰ نفر

طالبان تحصیل زنان در دانشگاه ها را به حالت تعلیق درآورد

۲۹ آذر ۱۴۰۱، ۲۳:۱۸
کد خبر: 689739
طالبان تحصیل زنان در دانشگاه ها را به حالت تعلیق درآورد

طالبان ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان را ممنوع کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

در نامه این وزارتخانه آمده است که کابینه طالبان در ۲۸ آذر/قوس رأی بر ممنوعیت ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها داده است. ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نامه تاکید کرده است که دانشگاه‌ها باید «فوراً» این حکم را عملی کنند.

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان که این نامه را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده است، اصالت این نامه را به خبرگزاری فرانسه تایید کرد.

داستان خواهران پریانی از زندان طالبان تا خروج پر خطر از افغانستان؛ «حجابم در زندان طالبان جا ماند»

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان در حالی اعلام شده است که کمتر از ۳ ماه از برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌گذرد. دختران افغان پیش از این امکان ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه را نداشتند.

شبه‌نظامیان طالبان هنگامی که در اوت ۲۰۲۱ به قدرت بازگشتند، وعده دادند که در اجرای شریعت انعطاف بیشتری از خود نشان دهند اما شواهد موجود از پایبندی آن‌ها به تفسیر بسیار سختگیرانه از اسلام حکایت دارد.

زنان در افغانستان از زمان بازگشت دوباره طالبان در این کشور به طور فزاینده‌ای از دسترسی به مکان‌های عمومی و آموزشی منع شده‌اند.