۰ نفر

اکونومیست بررسی می‌کند؛

ران دیسانتیس جایگزین ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴؟ / مقایسه با رونالد ریگان یا نسخه جدید جان اف کندی؟

۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 683873
ران دیسانتیس جایگزین ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴؟ / مقایسه با رونالد ریگان یا نسخه جدید جان اف کندی؟

و در روز هشتم ران دیسانتیس دوباره متولد شد. حداقل بر طبق گفته‌های کمپین او، چند روز قبل، یعنی ۸ نوامبر ۲۰۲۲ که دیسانتیس با اختلاف ۱۹ امتیازی به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شد، کیسی، همسر آقای دیسانتیس یک تبلیغ انتخاباتی را در توییتر منتشر کرد که در آن دیسانتیس به عنوان "مبارزی" ظاهر می‌شود که خداوند برای محافظت از "بهشت برنامه‌ریزی شده‌اش" انتخاب کرده است.

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ این کم‌و‌بیش یک کفرگویی بود، اما زمان‌بندی آن خوب بود. با توجه به عملکرد بهتر او در فلوریدا، درحالی‌که جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای سایر نقاط با شکست مواجه شدند، برخی از کمک‌کنندگان، اکنون دیسانتیس را یک ناجی بالقوه برای حزب جمهوری‌خواه می‌دانند، زیرا او تلاش می‌کند که از دونالد ترامپ فراتر رود. چند سال تا انتخابات ۲۰۲۴ باقی مانده و دیسانتیس هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده، اما حمایت از او در حال افزایش است. او توانست بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای کمپین فرمانداری جمع‌آوری کند که یک رکورد ملی است. براساس نظرسنجی YOUGOV اکونومیست، ۴۶ درصد از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه، آقای دیسانتیس را به عنوان نامزد سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند، درحالی‌که ۴۰ درصد ترامپ را ترجیح می‌دهند.

آقای دیسانتیس ۴۴ ساله، نماینده نسل جدیدی از سیاست محافظه‌کاری پوپولیستی است که شبیه به ترامپ است، اما بدون تمام شکست‌ها. برخی دوست دارند او را به دلیل مواضع محافظه کارانه‌اش در مورد مسائل اجتماعی با رونالد دیگری (منظور رونالد ریگان است) مقایسه کنند، اما در اجتماعات عمومی و سخنرانی پیروزی اخیرش، دیسانتیس سعی دارد خود را نسخه جان اف کندی جمهوری‌خواه با همسری پر زرق و برق و خانواده جوان نشان دهد. مقایسه روسای جمهور با یکدیگر هنوز زود است. سوالات زیادی درباره اینکه دیسانتیس به جای مخالفت، طرفدار چه چیزی است، وجود دارد. اما او ارزش تماشا را دارد، به دلیل توجهی که به او می‌شود و آنچه که او نشان می‌دهد که چگونه حزب جمهوری‌خواه در نهایت ممکن است به ترامپ توجه کند، هر زمان که آن روز فرا برسد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان در مورد آقای دیسانتیس فکر کرد، این است که او به عنوان یک نقطه میانی برای جمهوری‌خواهانی است که می‌خواهند ار دنیای ترامپ فرار کنند، اما می‌بینند که مرزهای قلمرو قدیمی جابه‌جا شده است. دیسانتیس رفتارهای ترامپ را تقلید کرده و خود را دشمن برنامه چپ‌گرای «woke» معرفی کرده است. او مانند همشهری خود در فلوریدا به رسانه‌ها حمله می‌کند و از پوشش رسانه‌ای بعدی لذت می‌برد، همان‌طور که زمانی یک هواپیما را اجاره کرد تا مهاجران را از سن آنتوتیو به تاکستان مارتا در ماساچوست بفرستد. او علنا موضع ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را اتخاذ نکرده‌، اما به موارد نادرست اشاره کرده است. در سال جاری یکی از اولویت‌های قانونی وی تشکیل نیروی پلیس ویژه برای بررسی تقلب در انتخابات بود.

اوبری جئوت از دانشگاه مرکزی فلوریدا می‌گوید که علی‌رغم شباهت‌هایشان، دیسانتیس «محافظه‌کاری متعهدتر از ترامپ است». پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه حقوق ییل و هاورارد، دیسانتیس در نیروهای مسلح خدمت کرد و به عنوان مشاور حقوقی در نیروی دریایی به عراق اعزام شد. در سال ۲۰۱۱ او کتابی به نام «رویاهایی از پدران موسس ما» منتشر کرد که خاطرات باراک اوباما را سفسطه کرده است . در آن کتاب، او احترام خود را به "مقاله‌های فدرالیستی" و قانون اساسی با تحقیر خود از دولت بزرگ و اوباما ترکیب می‌کند. دیسانتیس در جایی از کتاب با تمسخر نوشت: «برخی مدعی بودند که اوباما در کودکی مسلمان بوده است، اما تا زمانی‌که به کلیسای یونایتد ترینیتی کشیش جرمیا رایت ملحق شد... اوباما به هیچ دینی توجه چندانی نداشت».

خصومت او با دستور کار اوباما، که او آن را «نوعی برنامه سیاسی که قانون اساسی برای جلوگیری از آن طراحی شده بود» توصیف کرد، در کنگره ادامه یافت. دیسانتیس پنج سال را در آنجا سپری کرد، در زمان اوباما مخالف لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه بود و انجمن درون حزبی آزادی را تاسیس کرد و سپس، زمانی‌که آقای ترامپ انتخاب شد، با تحقیقات رابرت مولر در مورد تبانی روسیه مخالفت کرد. در سیاست خارجی، دیسانتیس تا حد زیادی مواضع خود را در مخالفت با اوباما تعریف کرد. او به شدت طرفدار اسرائیل است و با مداخله نظامی در سوریه، توافق هسته‌ای با ایران و ایجاد روابط با کوبا (موقعیت برنده با رای دهندگان کوبایی-آمریکایی در فلوریدا) مخالف است.

او در سال ۲۰۱۸ بیشتر به عنوان یک میانه‌رو نامزد فرمانداری شد. او به غیر از اینکه طرفدار محیط زیست و افزایش حقوق معلمان بود، به سیاست‌های دولتی نیز اهمیت می‌داد. در یک مقطع، او جلسه‌ای با تامپا-بی تایمز را لغو کرد تا زمان بیشتری برای شکل‌دهی پلتفرم حکمرانی خود داشته باشد. با بهره‌مندی از حمایت آقای ترامپ، او به طور غیر منتظره‌ای نامزد مورد علاقه جمهوری خواه را شکست داد. دیسانتیس با ۰.۴درصد یا حدود ۳۲ هزار رای در انتخابات عمومی پیروز شد.

جهان‌بینی آزادی‌خواهانه دیسانتیس به او کمک کرد تا در دو موج، موج‌سواری کند. اولا، او خیلی زود محدودیت‌های قرنطینه را در طول کویید-۱۹ برداشت، چرا که به درستی خشم و ناامیدی مردمی را از سوی افرادی که می‌خواستند بازگشایی فلوریدا را ببینند، پیش‌بینی کرد. ثانیا، او شک و تردید بیش از حد لیبرال چپ، از جمله ناراحتی والدین درمورد برنامه‌های درسی مدرسه و مسائل مربوط به مدرسه و مسائل مربوط به هویت جنسی و تمایلات جنسی را پیش‌بینی کرد. (مورد دوم منجر به درگیری عمومی با دیزنی بر سر قانون به اصطلاح «نگو همجنسگرا» شد که بحث‌های جنسی  را در کلاس‌های مدارس دولتی محدود می‌کند.) در این سال او ده‌ها نامزد را برای هیات مدیره مدارس محلی تایید کرد و اولین فرماندار در حال حاضر شد که به این شکل مشارکت کرد.

سابقه او در فلوریدا ترکیبی از توجه به نگرانی‌های رای‌دهندگان، مانند محیط‌زیست و تمایل به دیده‌شدن به عنوان یک مرد قوی است. استیو شل، استراتژیست دموکرات در تالاهاسی، می‌گوید: «او بیش از هر فرمانداری در تاریخ در زمینه انعطاف‌پذیری آب‌و‌هوا و پارک ملی اورگلیدز کار کرده است. او از اینکه مخارج دولت را افزایش دهد خوشحال بوده و از ولخرجی‌های فدرال (که مخالف آن بود) استفاده کرده و از آن برای افزایش حقوق معلمان و افسران پلیس استفاده می‌کند. اما بر خلاف برخی از ایالت‌های دیگر با فرمانداران جمهوری‌خواه، فلوریدا، بیمه خدمات درمانی مستمندان که سیاست دیگری است که توسط دولت فدرال به افراد تحت پوشش به عنوان یارانه داده می‌شود را گسترش نداده است. او همچنین خود را به عنوان یک حامی سرسخت نشان داده که مایل به شکستن عرف‌ها است. در اوایل امسال، او اولین فرماندار در تاریخ فلوریدا بود که نقشه‌های خود را در حین تقسیم‌بندی مجدد، پیشنهاد کرد که در آن دو ناحیه سیاه‌پوست نشین را حذف کرد. کنگره در ابتدا عقب‌نشینی کرد، اما در نهایت پیشنهاد دیسانتیس را پذیرفت.

باب مک‌کلور از موسسه جیمز مدیسون که یک اتاق فکر محافظه‌کار در تالاهاسی است، آقای دیسانتیس را مصصم به ترویج "فدرالیسم قوی" می‌بیند. اما در کنار اینکه او طرفدار «آزادی» و گسترش تجارت فلوریدا است، مشخص نیست که سیاست‌های اقتصادی او در زمان‌های عادی‌تر چگونه خواهد بود. مارک سامرلین از Evenflow Macro که یک شرکت مشاوره اقتصادی است، می‌گوید: «برای افرادی که می‌خواهند به سوالات بزرگ درباره دیسانتیس پاسخ دهند، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم. حتی حامیان مالی دیسناتیس می‌گویند که نمی‌دانند او طرفدار چه چیزی است، اگرچه به خوبی درک می‌کنند که او با چه چیزی مخالف است».

روز دوشنبه با او ملاقات کردم

درحالی‌که او طرفدار تجارت است، دیسانتیس به اندازه جمهوری‌خواهان گذشته با شرکت‌های بزرگ راحت نیست. جدال او با دیزنی به جلب توجه حامیان مالی ملی و رای دهندگان کمک کرد. (برخی انتظار دارند که کنگره راهی برای بهتر کردن اوضاع در طول جلسه قانون‌گذاری سال آینده پیدا کند، به طوری‌که دیزنی در واقع از "امتیازات ویژه" خود در فلوریدا محروم نشود). به گفته یکی از حامیان مالی، یکی از راه‌های تفسیر چک‌های کلانی که آقای دیسانتیس از تاجران و سرمایه‌داران میلیاردر دریافت کرده است این است که آنها تلاش می‌کنند آقای دیسانتیس را در کنار خود نگه دارند، زیرا آنها در مورد اینکه آیا او برای تجارت دوستانه باقی می‌ماند یا یک پوپولیست می‌شود، «هراس» دارند.

با اکثریت غیرقابل انکار جمهوری‌خواه در کنگره، آقای دیسانتیس احتمالا از جلسه بعدی کنگره که در ژانویه آغاز می‌شود، برای کسب پیروزی‌های بیشتر در مورد مسائل اجتماعی تفرقه‌انگیز پیش از اعلام نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری استفاده خواهد کرد. چنین خبری احتمالا در ماه می سال آینده و پس از پایان جلسه کنگره منتشر خواهد شد.

در حال حاضر، آقای دیسانتیس در حرکت خود شتاب دارد. اما حرفه سیاسی او نقاط اصطکاک نیز دارد. او می‌تواند گوشه‌گیر و از نظر اجتماعی ناآگاه باشد. او بدون اینکه سوالی بپرسد به اهداکنندگان "توضیح می‌دهد". موفقیت او در انتخابات مقدماتی مانند آیووا و نیوهمپشایر تضمین شده نیست و البته مشکل از مردی که او را ساخته است وجود دارد. آقای دیسانتیس ممکن است در کم اهمیت جلوه دادن مخالفان سیاسی تخصص داشته باشد، اما وقتی ترامپ که این فنون نانوشته را اجرا کرده است، آن را برای او آزاد کند، شرایط جور دیگری خواهد بود.