۰ نفر

در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

کنعانی: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آژانس ادامه دارد / به تلاش های سازنده برای حل و فصل ابهامات پادمانی ادامه می دهیم

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 681098
کنعانی: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با آژانس ادامه دارد / به تلاش های سازنده برای حل و فصل ابهامات پادمانی ادامه می دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هیاتی از ایران به وین و سخنان گروسی در مورد این نشست و احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد. هیأتی از ایران به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفت و گو و تبادل نظر داشتند. ایران به تلاش های سازنده خود در ارتباط با آژانس به منظور حل و فصل سؤالات و ابهامات پادمانی ادامه می دهد.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه توافقی صورت گرفته تا هیأتی از آژانس به ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با هم ادامه دهند، عنوان کرد: متاسفانه برخی طرف هایی هستند که تلاش می‌کنند بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار غیرسازنده، جدید نیست و قبلا شاهد چنین رفتارهایی بودیم. 

وی ادامه داد: در ارتباط با آمریکا و سه کشور اروپایی به‌رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس، متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن برای اعمال فشار سیاسی بر ایران هستند. 

کنعانی تصریح کرد: جای تاسف است که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیأت عالی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیأت ایران به آژانس انجام و قرار است سفر هیأت آژانس انجام شود، شاهد این رویکرد هستیم. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل مسائل پادمانی نمی‌کند و مخالف چنین روندی هستیم، تاکید کرد: این کشورها نیز قبلا چنین اقدام غیرسازنده‌ای انجام دادند و قطعنامه‌ای را در خرداد ماه گذشته صادر کردند و در مقابل ایران مبتنی بر مصوبه مجلس اقدامات لازم را نشان داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرف‌های اروپایی را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم نه حرکت به سمت رفتارهای غیرسازنده که روند دیپلماتیک را دچار خدشه خواهد کرد. ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل استفاده می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به رفتارها و گفتار برخی کشورها در خصوص مسائل داخلی ایران که مورد رصد عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران بوده است، توضیح داد: در ارتباط با مداخلاتی که موجب ایجاد خسارت در ایران شده و مرتبط با اتباع کشورهایی که شهروندان آنها ایفای نقش کرده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است. در ارتباط با خود این شهروندان اقدامات قضایی صورت گرفته و دستگاه دیپلماسی هم در تماس‌ها با سران این کشورها است تا اقدامات لازم انجام شود. 

کنعانی همچنین افزود: ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم وظایف دستگاه‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه درباره حمله سپاه به اقلیم کردستان عراق توضیح داد: ایران نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها در مورد حمله ایران به عربستان گفت: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب عمل می‌کند. ما به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیستیم و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته‌ایم. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند و در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند. 

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه این گونه اخبار را تایید نمی‌کنیم، توضیح داد: دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط آمریکا است و برخی رسانه‌ها به این چارچوب دامن می‌زنند. دولت عراق در مسیر مذاکرات دو کشور نقش سازنده‌ای داشته و آمادگی خود را برای ایفای نقش مثبت اعلام کرده است. در ارتباط با دعوت دولت روسیه برای میانجیگری میان ایران و عربستان،‌ از نقش سازنده‌ هر کشوری که در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت در مناسبات کشورهای منطقه ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم.

کنعانی همچنین در خصوص اوکراین با بیان اینکه ایران بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریحا و واضح بیان کرده است، تصریح کرد: در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم از ابتدای بحران تلاش کردیم طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم. علیرغم ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. 

وی ادامه داد: ما رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک با خویشتنداری عمل کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: در این ارتباط موضع دستگاه دیپلماسی به طور رسمی اتخاذ شد و سفیر جمهوری آذربایجان نیز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید نسبت به این موضع و سایر مواضع رسانه‌ای ابلاغ شد. 

وی افزود: سیاست اصولی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری استوار است و آذربایجان هم از این قاعده مستثنی نیست اما کسی حق ندارد از این سیاست جمهوری اسلامی ایران سوءبرداشت کند. موضع ایران در قبال این سکوت یا عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی ایران نیست و برآمده از سیاست مقتدرانه ایران است. 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود؛ کسی صبر ایران را به ضعف تعبیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف است و قابل تحریف نیست پس بهتر است تاریخ را درست بخوانیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تحویل سوخو از سوی روسیه به ایران گفت: این موضوع به صورت خاص یک مسال نظامی است و در صلاحیت من برای اظهارنظر نیست.

کنعانی در مورد احتمال تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران تاکید کرد: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما نتیجه را به دست می‌آوردند. تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی برگه سوخته‌ای است که کارآیی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت. این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود ولی برای این کشورها هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدری در منطقه است.

کنعانی در مورد مذاکرات وین گفت: کانال‌های تبادلی همچنان فعال است، ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و جمع بندی توافق، ابتکارات سازنده‌ای منتقل کرده و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات ادامه دارد.

وی در مورد دخالت آمریکا در فروش سوخت ایران به لبنان عنوان کرد: همکاری ایران و لبنان دوستانه است، اعمال سیاست‌های یکجانبه علیه لبنان قانونی نیست، اینکه آمریکا لبنان را تحریم سوختی می‌کند تحریم ملت لبنان است ‌ و ایران تحریم‌های یکجانبه را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی همچنین خبر داد: روز گذشته گفت‌وگویی میان امیرعبداللهیان با بورل انجام شد. بخشی از گفت‌‌وگوها ناظر بر همین موضوعات است و تلاش‌ها برای حفظ مسیر مذاکرات و دستیابی به نتیجه مذاکرات ادامه خواهد داشت.

کنعانی در ادامه اعلام کرد: ایران از گفت‌وگوهای سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر غریب آبادی به نیویورک هم تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسائل مطروحه در کمیته سوم مجمع عمومی همه ساله هیأتی از نیویورک برای شرکت در اجلاس‌های سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کند. هر نشست بین‌المللی فرصت خوبی برای رایزنی‌ها در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و چندجانبه است و این سفر هم در همین چارچوب انجام شده است.

کنعانی درباره اینکه چرا ایران اقدام به بمباران اقلیم کردستان عراق می‌کند، پاسخ داد: اقدام نظامی ایران علیه گروه‌های تروریست مسلح تجزیه طلبی که از خاک دولت عراق و اقلیم کردستان عراق برای نقض حاکمیت ایران و نقض امنیت مرزی ایران و سلب امنیت شهروندان ایرانی استفاده و اقدام می‌کنند، اقدامی کاملا غیرقانونی است. 

وی افزود: دولت عراق برای جلوگیری از این اقدامات تروریستی مسئولیت دارد هم مبتنی بر قواعد بین‌المللی و هم مناسبات دو کشور همسایه. اقدام ایران در سرکوب این گروه‌ها پس از آن صورت گرفت که همه مسیرهای قانونی هم در چارچوب دوجانبه و هم سازمان ملل طی شد. یادداشت‌های ایران به طرف عراقی در سازمان ملل به ثبت رسید و شواهد متقنی به دولت عراق داده شد و توافقاتی با دولت عراق صورت گرفت که حاکمیت خود را توسعه دهد و مناطق مرزی را کنترل کند و توافقات دوجانبه‌ای که با مقامات کردستان عراق صورت گرفت که از خاک اقلیم تعرضات علیه ایران صورت نگیرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که دولت عراق و اقلیم در انجام تعهدات خود موفق و ملتزم نبودند. اقدام ایران برای حمایت از امنیت خود و شهروندانش مشروع،‌ قانونی و مبتنی بر قوانین بین‌المللی است.

کنعانی در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص مکان‌های مورد ادعای آژانس و ارتباط آن با مذاکرات برجامی گفت: ادعاهای مطرح شده عمدتا به مسائل گذشته و موضوعاتی که در سال ۲۰۰۳ و قبل از آن مطرح شده و گزارشات فنی لازم توسط ایران داده شده و بازرسی‌های لازم و همکاری حداکثری بین ایران و آژانس انجام و توافق برجام امضا شد. طرح مباحث گذشته خلل در اجرای برجام است. اینکه به مذاکرات برجامی گره زدند کاملا روشن است آژانس بیش از ۱۵ بار گزارش بازرسی‌های خود در ایران را منتشر و بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده است. 

وی افزود: طرح ادعاهایی از این دست بهانه‌ای برای عدم اجرای توافقات در چارچوب برجام است. گره زدن توافق به موضوعات فنی آژانس اقدام غیرسازنده‌ای است. ایران برای اقدام سازنده همکاری و مذاکرات فنی با آژانس ادامه می‌دهد و امیدوار است آژانس فارغ از فشارهای معدودی از کشورها در چارچوب مذاکرات فنی مسائل مورد نظر خود را با ایران حل و فصل کند.

کنعانی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسراییل اظهار داشت: نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملا روشن و واضح است. ایران این رژیم را رژیم اشغالگر و نامشروع می‌داند و هیچ اصالت و مشروعیتی برای آن قائل نیست ولی از هر رخدادی که منجر به احقاق حقوق مردم لبنان شود استقبال کرده و حمایت می‌‌کند. 

وی عنوان کرد: در ارتباط با ترسیم این مرزها موضع ما این است که هیچ حقی برای این رژیم قائل نیستیم ولی از اینکه امکانی فراهم شود تا مردم لبنان از منابع خود استفاده کنند ما هم حمایت می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه در پایان خاطرنشان کرد: این تحول اخیر نشان داد رژیم صهیونیستی صرفا به زبان مقاومت تمکین می‌کند. مقاومت لبنان و ملت بزرگ لبنان همانطور که سرزمین لبنان را در سال ۲۰۰۰ از اشغال آزاد کرد و عزت و کرامت مردم لبنان حفظ کرد و این کشور را از طمع ورزی‌های این رژیم حفظ کرد نشان داد توان مقاومت ظرفیت خوبی را برای لبنان ایجاد کرد. به دولت و ملت لبنان برای آنچه به دست آوردند در پرتو رویکرد مبتنی بر مقاومت و ایستادگی تبریک گفته و این موضع ما خللی در ارتباط با ماهیت غیرمشروع این رژیم نخواهد داشت.