۰ نفر

پیش بینی مرگ دموکراسی آمریکایی؛

چرا انتخابات ۲۰۲۴ می تواند آخرین انتخابات دموکراتیک تاریخ آمریکا باشد؟

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 678664
چرا انتخابات ۲۰۲۴ می تواند آخرین انتخابات دموکراتیک تاریخ آمریکا باشد؟

جیلیان تت رییس هیات تحریریه فایننشال تایمز در یادداشتی تحولات عجیب اخیر در دمکراسی آمریکایی را مورد بررسی قرار داد. هفته گذشته در یک برنامه گفت و گوی تلویزیونی آمریکا با یووال نوح هراری استاد اسراییلی و نویسنده کتاب «انسان خردمند: تاریخ مختصری از نوع بشر» شرکت کردم. در طول این گفت و گو، بیل ماهر مجری برنامه ابراز تاسف کرد که «مجموعه ای از منکران انتخابات» برای کرسی های انتخابات میان دوره ای ایالات متحده نامزد شده اند. هراری شرمگین بود و رسما گفت که دموکراسی آمریکایی اکنون به قدری آشفته است که «انتخابات ریاست جمهوری بعدی می تواند آخرین انتخابات دموکراتیک در تاریخ ایالات متحده باشد.» وی افزود: اگرچه شانس بالایی برای این مساله وجود ندارد اما می تواند چنین باشد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، بیل ماهر در ادامه برنامه اجازه داد این بخش از سخنان هراری بولد شود. اما همان شب که مجموعه را ترک کردم، همچنان شوکه بودم. چند سال پیش، تصور اینکه کسی در تلویزیون جریان اصلی این مساله را مطرح کند که سیستم انتخاباتی آمریکا ممکن است محکوم به فنا باشد، امری دشوار بود.

هراری قصد ندارد در آتشی بدمد. او مورخی فرهیخته و یک متفکر است. شگفت‌انگیزترین جنبه آن لحظه این بود که اصلا بیان چنین موضوعی آنقدر تکان دهنده به نظر نمی‌رسید. پیش‌بینی مرگ دموکراسی آمریکایی تقریبا عادی شده است. 

البته دلیل اصلی این است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا همچنان درباره انتخابات ۲۰۲۰ دروغ می‌گوید. با انجام این کار، او از پذیرش شالوده دموکراسی کارآمد، یعنی انتقال مسالمت آمیز قدرت امتناع کرده است. اگر او تنها کسی بود که تئوری‌های توطئه را بیان می‌کرد، ممکن بود دسترسی به این نظرات محدود شود. اما این تئوری‌ها توسط جمهوری‌خواهان دیگر پذیرفته شده و در رسانه‌های اجتماعی با تهوع‌های مکرر و توسط سوپر طرفداران او در راهپیمایی‌ها مداوم تکرار شده است. برخی از منکران انتخابات در دولت محلی حتی قوانین را برای اعمال کنترل بیشتر بر انتخابات آینده تغییر می‌دهند.

قیام خشونت آمیز ششم ژانویه ۲۰۲۱ از بسیاری جهات پیامد طبیعی لفاظی‌های ضددموکراتیک ترامپ بود. شورشیان مسلح وارد ساختمان کنگره آمریکا شدند و سعی کردند از تایید پیروزی جو بایدن جلوگیری کنند. خوشبختانه، تلاش‌ها برای براندازی دموکراسی شکست خورد. اما اکنون بسیاری بر این باورند که همانطور که ماهر می‌گوید، ترامپ «قطعا دفعه بعدی هم نامزدی جمهوری‌خواهان را به دست خواهد آورد.» اگر چنین باشد، او می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا باشد.

اعضای حلقه ترامپ به من می‌گویند که در صورت بازگشت به قدرت، نه تنها سعی می‌کنند از مقامات تحقیق در مورد حوادث ۶ ژانویه انتقام بگیرند، بلکه قصد دارند از یک بند قانونی کمتر شناخته شده به نام «برنامه F» برای اخراج مخالفان خود از خدمات شهری استفاده کنند. این نکته دوم عمیقا اهمیت دارد، زیرا برخی از بروکرات‌ها برای جلوگیری از بدترین افراط‌های دولت ترامپ، همانطور که در کتاب جدید و جذاب دیوید روتکوف «مقاومت آمریکایی» بیان شده، تلاش کردند. آنچه ممکن است در سال ۲۰۲۴ رخ دهد، سیاست انتقام جویی است.

این توضیح می‌دهد که چرا دموکرات‌ها از مرگ دموکراسی نگران هستند. اما آنچه به همان اندازه قابل توجه است اینکه جمهوری‌خواهان نیز نسبت به این مساله هشدار می‌دهند. نظرسنجی اخیر دانشگاه کوئینیپیاک نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند که دموکراسی در معرض تهدید است – دقیقا به همان نسبت در میان دموکرات‌ها. جمهوری‌خواهان ترامپ را در این زمینه مقصر نمی‌دانند. آنها یا با دروغ ترامپ مبنی بر دروغین بودن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ موافق هستند، یا می‌گویند که «افراط گرایی رادیکال» در میان دموکرات‌ها ارزش‌های آمریکا را تضعیف می‌کند.

رای دهندگان در حال از دست دادن ایمان خود به این ایده هستند که دیدگاه‌های مختلف را می‌توان به شیوه‌ای معتبر انتخاباتی یا از طریق تریبون‌های منظم برای بحث میانجی‌گری کرد. با گسترش اطلاعات نادرست، برخی افراد رادیکال می‌شوند. حمله هولناک به شوهر نانسی پلوسی نگرانی‌هایی را در مورد خشونت بیشتر برانگیخته است. نظرسنجی اخیر رویترز / ایپسوس نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از رای دهندگان اکنون نگران ارعاب رای دهندگان در طول انتخابات هستند. 

من گمان می‌کنم که مساله دیگر این است که تفاوت‌های سیاسی به طور فزاینده‌ای با وفاداری‌ها و نفرت‌های شخصی تعریف می‌شود تا ایده‌ها. نظرسنجی پیو در ماه آگوست نشان داد که ۷۲ درصد از جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را افرادی غیراخلاقی و ناصادق می‌دانند که در مقایسه با سطح ۴۷ درصدی که در سال ۲۰۱۶ مشاهده شد، طی شش سال گذشته افزایش چشمگیر مشابهی داشته است. این خود بیانگر نوعی قبیله‌گرایی است.

آیا این بدان معناست که پیش‌بینی هراری درباره نابودی احتمالی دموکراسی درست است؟ شخصا هنوز باور آن برایم سخت است. به هر حال، قطبی سازی و خشونت سیاسی از همان ابتدا، با دوره‌های تناوبی پیشرفت چشمگیر، یکی از ویژگی‌های دموکراسی آمریکایی بوده است. من هنوز امیدوارم که به یکی دیگر از این دوره‌ها نزدیک شویم.

اما این ممکن است به همین زودی‌ها نباشد: یک نظرسنجی جدید دیگر نشان داد در حالی که ۷۱ درصد آمریکایی‌ها اکنون فکر می‌کنند که دموکراسی در خطر است، تنها ۷ درصد رفع این مشکل را یک اولویت ملی می‌دانند. به عبارت دیگر، ممکن است قبل از واکنش متقابل، احساس بحران عمیق‌تر شود که البته به همین دلیل است که ما به صداهایی مانند هراری نیاز داریم که فریاد بزنند و دیگران به یاد داشته باشند که شوکه شوند.