۰ نفر

امیرعبداللهیان خبر داد؛

طی روزهای آینده هیاتی از ایران برای تقویت همکاری با آژانس به وین اعزام می کنیم

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 678416
طی روزهای آینده هیاتی از ایران برای تقویت همکاری با آژانس به وین اعزام می کنیم

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه در خصوص گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد: طی روزهای آینده هیأتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه امروز چهارشنبه یازدهم آبان در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران دیدار کرد. وزرای خارجه دو کشور همچنین در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در ابتدای نشست خبری گفت: گفت‌وگوهای مختلفی در خصوص همکاری تجاری و گردشگری داشتیم در حالی که در یک سال گذشته هم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: توافقی داریم که بر اساس آن در آینده نزدیک، کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را با حضور نخست وزیر سوریه و میزبانی مخبر معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار کنیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیأتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌الملل اتمی اتفاق نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط آژانس علیه ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌‌های فنی عبور کنیم. 

وزیرخارجه ایران اعلام کرد: به موازات این اقدام در خصوص رسیدن به گام‌های نهایی توافق به رغم برخی اظهارات متناقض مقامات آمریکایی تبادل پیام‌ها ادامه دارد و نسبت به باز تنظیم جدول زمانبندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

وی خبر داد: تا دقایقی دیگر با جوزپ بورل، هماهنگ کننده مذاکرات تماس خواهم داشت و درباره آخرین هماهنگی‌ها گفت‌وگو خواهم داشت.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در ادامه این نشست بیان کرد: ما در کنار رهبری و دولت ایران در برابر تهاجم مغرضانه آمریکا و اسرائیل هستیم. اقداماتی که برای هدف قرار دادن ثبات ایران در قبال مسائل عادلانه منطقه و جهان انجام می‌شود. اطمینان داریم که اراده ملت ایران این است که در کنار دولت و حکومت بایستد و اجازه ندهد تروریسم به کشور دیگری در منطقه وارد شود. 

وی در ادامه گفت: هدف قرار دادن ایران برای تغییر مواضع آن است ولی انقلاب اسلامی به دستاوردهای خود ادامه خواهد داد و در برابر تلاش های غربی که هنوز به باور نرسیده‌اند اقداماتشان در سوریه و عراق و ایران به شکست انجامیده است.

مقداد اظهار کرد: درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف صحبت کردیم. حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم و معتقدیم ایران در طول این مذاکرات صادقانه بوده و امیدواریم دور بعدی گفت‌وگوها موفقیت آمیز باشد و کشورهای غربی از مواضع غیرصادقانه خود در این گفت‌وگوها دست بکشند.

وزیر خارجه سوریه در خصوص سفر خود به ایران گفت: در این سفر با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگوهای خوب و مفیدی در خصوص روابط دوجانبه و شرایط منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و ضرورت کشورهای در حال توسعه برای مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، داشتیم. حامی جهان چندقطبی هستیم که کشورها آزادی و دموکراسی داشته باشند نه دنیایی که تحت سلطه آمریکا و غربی‌ها باشند.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: نفاق و دورویی کشورهای غربی سبب پیداییش گروه‌های تروریستی شده است. جبهه النصره و داعش در دامن این کشورها ایجاد شد به خصوص داعش. ما تفاوتی بین جبهه النصره و داعش قائل نیستیم و امیدواریم دولت ترکیه مانع از تحرکات این گروه‌ها شود.