۰ نفر

دولت لبنان استعفا کرد

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 677479
دولت لبنان استعفا کرد

رییس‌جمهور لبنان امروز یک روز قبل از پایان دوره کاری خود استعفای نخست‌وزیر را پذیرفت و در مراسمی با حضور هزاران تن از مردم لبنان در مقابل کاخ بعبدا خداحافظی کرد و کشور را در آینده‌ای مبهم‌تر قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، میشل عون، رئیس جمهور لبنان امروز فرمان پذیرش استعفای دولت موقت به ریاست نجیب میقاتی را امضا کرد و این دستور قبل از پایان دوره ریاست جمهوری عون رسما اعلام خواهد شد.

ریاست جمهوری میشل عون فردا (دوشنبه) به پایان می‌رسد و لبنان وارد خلأ ریاست جمهوری می‌شود.

میشل عون پیشتر نیز به امکان قبول استعفای دولت موقت اشاره کرده بود.

عون از عملکرد میقاتی درباره تشکیل دولت انتقاد کرده و گفته بود که وی تمایل و اراده‌ای برای تشکیل دولت ندارد.

میقاتی به دلیل اختلافات درباره توزیع وزارتخانه‌ها نتوانست دولت جدید را تشکیل دهد.

میشل عون نیز امروز با کارمندان ارشد کاخ ریاست جمهوری خداحافظی کرد و در سخنرانی خود در مقابل حامیانش گفت: من امروز نامه‌ای را برحسب اختیاراتم برای پارلمان فرستادم و دستور استعفای دولت را امضا کردم.

میشل عون گفت: امروز پایان مهمی است اما پایان عدالت نیست. امروز روز وداع نیست بلکه روز دیدار بزرگی است. شما دوستان ما در سختی و شادی بودید. امروز پایان یک مرحله است و ما در مقابل مرحله جدیدی هستیم که به مبارزه قوی نیاز دارد. ما برای ریشه کن کردن فساد به تلاش زیادی نیاز داریم.

وی گفت: رئیس شورای عالی قضایی نمی‌خواهد قضاتی را تعیین کند که به پرونده بی گناهانی که درباره انفجار بندر بیروت بازداشت شدند، رسیدگی کند. دو ستون کشور ما امنیت و دستگاه قضایی هستند. ما امروز وارد مرحله جدیدی می‌شویم که مرحله‌ای دشوار است.

عون گفت: ترسیم مرزهای دریایی به ما اجازه استخراج و استفاده از منابع نفت و گاز را می‌دهد و با استفاده از این منابع می‌توانیم کشور را نجات دهیم.

براساس قانون اساسی لبنان دولت این کشور همزمان با پایان دوره رئیس جمهور استعفا می‌کند، تا مقدمات برای انتخاب نخست وزیر جدید و اعضای دولت فراهم شود. البته اختلافات سیاسی تاکنون حتی مانع انتخاب جانشین میشل عون شده و درباره دولت جدید نیز اختلافاتی وجود دارد.

پارلمان لبنان تاکنون چندین بار در انتخاب رئیس‌جمهور ناکام بوده است.