۰ نفر

امیرعبداللهیان در دیدار با نخست وزیر ارمنستان:

جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در مرزهای منطقه مخالف است

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 675569
جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در مرزهای منطقه مخالف است

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان آخرین تحولات روابط دوجانبه و شرایط منطقه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در این دیدار اهمیت توسعه روابط با همسایگان از جمله ارمنستان در سیاست خارجی دولت، حمایت جمهوری اسلامی ایران از برقراری صلح دائم بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و حل و فصل اختلافات مرزی و تثبیت مرزها و همچنین تمامیت ارضی کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی درون منطقه‌ای به منظور تقویت همسایگی تصریح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را در جهت توسعه روابط دو کشور به ویژه تجارت و حمل و نقل و ترانزیت دانست و از افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در تبریز استقبال کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به میزان هفتصد میلیون دلاری مبادلات تجاری دو کشور و  وجود ظرفیت در حوزه‌های تجاری، انرژی، کشاورزی و تهاتر برق و گاز اظهار داشت: در مرحله اول می‌بایست این میزان را به یک میلیارد دلار افزایش داد و تلاش نمود تا در گام بعدی این میزان، تا سه میلیارد دلار افزایش داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ و توسعه کریدور شمال_جنوب از مسیر ارمنستان افزود: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و تغییر در مرزهای منطقه مخالف است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان مخالفت خود با حضور نیروهای بیگانه در منطقه ، بر لزوم به کارگیری و استفاده از فرصت های درون منطقه از جمله ساز و کار ۳+۳ اشاره کرد و افزود: مشکلات منطقه می‌بایست توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه و کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، آمادگی توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد.

پاشینیان همچنین با تایید مواضع منطقی کشورمان در گفت‌وگوها برای بازگشت همه طرف ها به برجام،  افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان را تبریک گفت و راه اندازی آن را نشانگر اراده دو کشور در توسعه روابط و همکاریهای  دو جانبه دانست.

پاشینیان از آمادگی جمهوری ارمنستان برای گشایش سرکنسولگری این کشور در تبریز نیز خبر داد و تاکید کرد: دو ملت ایران و ارمنستان به دلیل داشتن فرهنگ مشترک، توریسم و گردشگری را بطور فزاینده افزایش داده‌اند.