۰ نفر

تظاهرات در نجف همزمان با تجمع در خیابان های بغداد

۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱:۲۳
کد خبر: 671336
تظاهرات در نجف همزمان با تجمع در خیابان های بغداد

همزمان با تجمع گروه موسوم به "معترضان اکتبر ۲۰۱۹"، در سه سالگی اعتراضات خود در خیابان‌های بغداد، نجف اشرف نیز شاهد حضور صدها معترض در مرکز این شهر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شبکه سومریه نیوز با انتشار تصاویری در این باره اعلام کرد شمار قابل توجهی از تظاهرکنندگان در میدان «انقلاب العشرین» در مرکز استان نجف تجمع کردند.

برپایه این گزارش، معترضان عراقی با برافراشتن پرچم عراق خواستار مقابله با فساد و سهم‌خواهی سیاسی در این کشور شدند.

تجمع در میدان انقلاب تشرین در نجف درحالی انجام شده است که ساعاتی قبل ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور امروز (شنبه) اعلام کرد که درپی تظاهرات امروز در میدان "التحریر" و پل "الجمهوریه" در مرکز بغداد ۱۹ نیروی امنیتی و ۹ غیر نظامی تا بدین لحظه مجروح شده‌اند.

براساس اعلام این ستاد، این نیروها در پی پرتاب سنگ و کوکتول مولوتوف توسط برخی افراد نفوذی در میان معترضان به سمت نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند.

گروه موسوم به "معترضان اکتبر ۲۰۱۹" در سه سالگی اعتراضات خود به خیابان های بغداد آمدند و این بار هواداران جریان صدر هم در کف خیابان با این گروه همراه شدند.

تظاهرات کنندگان تشرینی (معترضان اکتبر ۲۰۱۹) صبح امروز از میدان التحریر (منتهی به منطقه سبز بغداد) به سوی منطقه سبز حرکت کردند و در همان ابتدای پل الجمهوریه، دروازه و مانع آهنی نصب شده از سوی نیروهای امنیتی را برداشتند؛ بخش هایی از آن را از روی پل الجمهوریه به داخل رود دجله انداختند تا راه را برای ورود به منطقه سبز باز کنند.

در برخورد با مانع بتونی جدید اما معترضان، اقدام به سنگ پرانی به سوی نیروهای امنیتی کردند.

امروز در کنار معترضان تشرینی، طرفداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز با تصاویر و پلاکارهای معروف و پوشیدن لباس سیاه، حضور آشکاری داشته اند.

پیش از این، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از تظاهر کنندگان خواست برای حفظ مراکز دولتی با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

الکاظمی خواستار آن شد که نیروهای امنیتی از گلوله های جنگی، پلاستیکی و گاز اشک آور برای برخورد با معترضان استفاده نکنند و خویشتنداری به خرج دهند.

تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت اقشار جوان معترض به فساد و ضعف مدیریت دولتی در عراق برگزار شد اما سپس با دخالت های خارجی به انحراف کشیده شد و براساس برخی روایت ها، در جریان آن حدود ۸۰۰ نفر کشته شدند. از بطن این اعتراضات چند تشکل عمده سیاسی برای شرکت در انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ ایجاد شد اما بعد از دو سال، دستخوش شکاف و اختلافات شدید و از هم گسیختگی برخی از آنها شد.

جنبش امتداد به رهبری الرکابی، مهمترین تشکل وابسته به اعتراضات اکتبر موسوم به جنبش تشرین است که در انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ شرکت کرد و توانست ۹ در این دوره از انتخابات عراق کسب کند.

سران امتداد بعد از دیدار با «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، تن به مشارکت در انتخابات دادند، امری که باعث شد که این تشکل به تاثیرپذیری از دیکته های خارجی متهم شود.

براساس برخی گزارش ها، استعفای جمعی ۸۳ نفر از اعضای حزب بیت الوطنی در فروردین سال ۱۴۰۱ نیز در نتیجه افشای ارتباطات پنهان «حسن الغرابی» دبیرکل این حزب با مشاوران نخست وزیر عراق و خط گیری سیاسی از آنها بود.