۰ نفر

در نشست خبری هفتگی؛

کنعانی: احتمال ادامه مذاکرات رفع تحریم ها را در حاشیه نیویورک رد نمی کنم

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸
کد خبر: 669071
کنعانی: احتمال ادامه مذاکرات رفع تحریم ها را در حاشیه نیویورک رد نمی کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: اینکه در حاشیه نشست گفت و گوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم ها صورت بگیرد من این احتمال را رد نمی کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی استفاده می‌‌کند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سفر رییسی به نیویورک و حضور علی باقری در این سفر حضور دارد و امکان برگزاری جلسه‌ای در نیویورک در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شود، عنوان کرد: سفر رئیس جمهوری و هیأت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. در ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران برای همراهی با هیأت ایران است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد ولی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی است برای نشست‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای بین مقامات کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است.

وی افزود: ایران هیچ وقت میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات را به عنوان روش مناسب و منطقی و معقول برای حل وفصل اختلافات می‌داند. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خود استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از فرصت‌های پیش روی ایران است.

کنعانی در این نشست در مورد تنش‌ها میان  جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: موضوع تحولات قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف مورد بررسی و اظهار نظر قرار گرفته است. جمهوری اسلامی مبتنی بر سیاست‌های همسایگی، در دور اخیر اختلافات به سرعت وارد عمل شد و توصیه‌های خود را به هر دو طرف منتقل کرد. ایران همچون همیشه از هیچ‌گونه کمکی برای پایان دادن به درگیری‌ها دریغ نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه بیان کرد: مواضع اصولی ایران واضح است و معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات دو کشور هستیم. معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این اختلافات کمک کند هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگوها و هم استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای که به پایان دادن درگیری‌ها کمک کند و ایران بر مبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه با دو طرف همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش‌ها و رفع اختلافات کمک کند.

وی درباره درگیری بین تاجیکستان و قرقیزستان نیز اظهار داشت: دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند. این منطقه در سیاست محور همسایه محور ایران اهمیت خاصی دارد و این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های خوبی برای همکاری ایران با جمهوری‌های منطقه وجود دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خوشبختانه مناسبات ایران با این دو کشور نزدیک و دوستانه است، تاکید کرد: متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی بین دو کشور هستیم. ایران برمبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و مناسبات خوب با دو کشور اعلام آمادگی کرد کمک کند در صورت اعلام نیاز دو طرف برای کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفت‌وگوهای دوجانبه کمک کند. معتقدیم چارچوب‌های سیاسی بهترین راه برای حل وفصل است. ایران برای حل و فصل اختلافات اعلام آمادگی کرده و در صورتی از سوی طرف‌های مقابل اعلام آمادگی شود ایران از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

این دیپلمات در پاسخ به سوال دیگری درباره تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان و این‌که ایران واکنشی نشان نداده نیز اظهار داشت: سیاست ایران در ارتباط با تحولات افغانستان روشن است. از زمان خروج نیروهای اشغالگر از این کشور ایران از مهمترین کشورهای منطقه بود که با نگاه کمک به صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و طرف‌های ذیربط در افغانستان برقرار کرد. 

وی افزود: پرهیز از درگیری‌های افغانی - افغانی و شکل گیری بستر سیاسی فراگیر برای تشکیل دولت متحد و فراگیر رویکرد ایران است. مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان  و دیگر گروه‌ها در همین راستا شکل گرفت. ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است و مواضع سیاسی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است. در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خود را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزرات خارجه درباره سفر تیمی از وزارت انرژی لبنان برای انعقاد قرارداد در زمینه سوخت که اظهار کرد: روابط ایران و دولت و ملت لبنان دوستانه است و ایران همواره تلاش کرد در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ خودش را ایفا کند. ایران در چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی با وزارت انرژی لبنان انجام داده و متناسب با ظرفیت‌های خود حتما آمادگی دارد به رفع مشکلات لبنان در چاچوب منافع و مصالح دوجانبه کمک کند و با مذاکرات دو کشور زمینه برای کمک اقتصادی به لبنان فراهم شود. بحث رایگان مطرح نیست. امیدواریم مذاکرات پیش رو بین دو کشور به رفع نیازهای ملت لبنان کمک کند. 

کنعانی با اشاره به اینکه امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بودو این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت، توضیح داد: نتیجه آمدن هیأتی متنوعی و برگزاری نشست‌‌های متنوع و خاصه این هیأت عملا نتیجه یک سال تلاش‌های دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. سفرهای متعدد وزرای دو کشور، مذاکرات در سطوح مختلف بین روسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور و ... عملا بخشی از نتیجه تلاش‌های مشترک دو کشور در طول یک سال گذشته در راستای تقویت همکاری‌ها بین دو کشور بوده است. 

وی ادامه داد: گسترش مناسبات تامین کننده منافع و مصالح مشترک دو کشور است. ایران از هر تحول مثبت در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع  مشترک استقبال می‌کند. ما در حوزه‌های همکاری‌های استانی هم به دلیل تلاش‌های گذشته و تلاش‌های یک سال گذشته زمینه‌های خوب همکاری در حوزه استان‌های دو کشور شکل گرفت. فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه شاهدیم و بخشی از نتایج تلاش های ایران و دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در خصوص دیدار مقامات ایرانی (علی باقری‌کنی و حسین امیرعبداللهیان) با مقامات آمریکایی و همچنین روند مذاکرات بیان کرد: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در نیویورک نخواهیم داشت و رئیس جمهور به صراحت و شفافیت دیدگاه ایران را بیان کرد. در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباطات و تماس‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هر گونه تحولی در همین چارچوب رخ خواهد داد. سفر باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در بحث هسته‌ای و هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر رییسی به نیویورک گفت: رئیس جمهوری دیدگاه‌ها و نظرات ایران را در ارتباط با تحولات منطقه‌ای بیان خواهند کرد. همچنین ایشان مذاکرات دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی خواهد داشت و در کنفرانس‌های خبری برنامه ریزی شده شرکت خواهد کرد. با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا گفت‌وگو خواهد داشت. 

وی ادامه داد: ایران از این نشست برای بیان دیدگاه‌ها استفاده خواهد کرد و به تدریج نتایج این دیدار به اطلاع مردم خواهد رسید. هیچ موقع تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکردیم و آقای رییسی بر حضور در این اجلاس تأکید داشت که مواضع رسمی ایران را با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی به اطلاع جهانیان برساند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا درباره مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات امریکایی را در موضوعات داخلی ایران قطعا اشتباه می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره ظالمانه، یکجانبه غیرقانونی چند دهه‌ای خود را علیه ملت ایران بردارد و از سیاست‌های ظالمانه علیه این ملت دست بردارد. اینگونه اظهارات مقامات آمریکایی، مداخله جویی در امور داخلی ایران است و ایران این اظهارات را غیرمفید می‌داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند به مسائل داخلی خود و حقوق ملت ایران بپردازند و در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نکنند.

کنعانی درباره نقش عمان در مذاکرات برجامی توضیح داد: گمانه زنی‌های خبری و رسانه‌ای در ارتباط با روند مذاکرات را نمی‌توانم تعیین کنم. روند مذاکرات چارچوب روشنی دارد و در همان چارچوب ادامه می‌یابد. اگر روند موازی نقش آفرینی‌های طرف ثالث است این موضوع جدیدی نیست و پیش از این کشورهای مختلف با علاقه‌مندی و نگاه توام با حسن نیت تلاش کردند در ارتباطات دیپلماتیک نقش سازنده‌ای را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره ایفا کنند. ایران از این تلا‌ش‌‌های با حسن نیت استقبال کرده است. اگر هر کشوری با نگاه به ضرورت کمک به حل و فصل اختلافات گامی بردارد و نقشی ایفا کند ایران استقبال می‌کند.

کنعانی درباره پیشنهاد فرانسه و اردن برای برگزاری نشست فوری منطقه‌ای با حضور ایران و عربستان تصریح کرد: ‌ایران معتقد است آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات و کمک به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای کمک کند استفاده از چارچوب‌های منطقه محور است. فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه اندازی ابتکارهای دوستانه منطقه‌ای است برای این‌که کشورهای منطقه بنشینند و تبادل نظر کرده و از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات استفاده کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به عدم موضع‌گیری ایران در فوت ملکه بیان کرد: ایران از نظر پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه براساس عرف رایج دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات بین کشورها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه عمل می‌شود و امیدوارم در دوران پیش رو شاهد ارتقای مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشیم.