۰ نفر

بررسی بیانیه اروپایی ها علیه ایران؛

ساداتیان: اروپا به دنبال احیای برجام است/ بیانیه ای علیه وقت کشی در مذاکرات

۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵
کد خبر: 667450
ساداتیان: اروپا به دنبال احیای برجام است/ بیانیه ای علیه وقت کشی در مذاکرات

روز جمعه تروئیکای اروپایی بیانیه ای علیه ایران در خصوص روند مذاکرات برجامی صادر کردند. در حقیقت سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه سعی داشتند ایران را عامل اصلی شکست مذاکرات نشان دهند. برای بررسی روند مذاکرات و علل صدور این بیانیه اقتصادآنلاین با جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در بریتانیا به گفتگو پرداخته است.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ شرایط مذاکرات احیای برجام  پیچیده‌تر از هر زمانی شده است. تروئیکای اروپایی بیانیه جدیدی در خصوص مذاکرات برجامی صادر کردند و در این بیانیه ادعا شده است که مواضع تهران تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می‌کند.

در حقیقت سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه سعی داشتند که ایران را عامل اصلی شکست مذاکرات نشان دهند. البته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارتخارجه در پاسخ این بیانیه گفت: باعث تاسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده، گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسئولیت نتایج آن را نیز بپذیرند. 

جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در بریتانیا در مورد روند مذاکرات برجامی گفت: در مذاکراتی که تا به امروز انجام شده روند به سمتی رفته است که اروپا و آمریکا باید ضمانت‌هایی را بدهند. آنها برای مثال باید تعهد بدهند که این توافق به تصویب پارلمان برسد و در ادامه رییس جمهوری آمریکا سخنرانی و وزیرخارجه این کشور بیانیه صادر کند. 

وی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد متنی که آمریکا مایل به توافق بر سر آن است که ما دقیقاً نمی‌دانیم چه موضوعاتی است، ولی در روند کار می توانیم حدس بزنیم دارای باگ‌هایی است که در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. در پی این موضوع ایران عباراتی را بیان کرده که جلوی این باگ‌ها را بگیرد و فرصتی برای نابودی بار دیگر این توافق را به آنها ندهد.

ساداتیان در مورد بیانیه تروئیکای اروپا بیان کرد: اروپایی‌ها تلقیشان این است که در روند مذاکرات وقت‌کشی صورت می گیرد و توافقی در آینده به درد آنها نخواهد خورد. اگر این مذاکرات امروز به نتیجه برسد، امکان ورود منابع انرژی به اروپا خواهد بود، با این حال هنوز شرایط به خوبی طی نشده است. از این جهت اروپایی‌ها عصبانی هستند و بیانیه صادر کردند. 

در خصوص اهداف این بیانیه این دیپلمات سابق گفت: از سوی دیگر این بیانیه نشان داد که اروپایی‌ها قصد فشار بر ایران را دارند و همچنین راه را باز کنند تا در صورت عدم توافق به سمت برخورد با ایران و فعال کردن مکانیزم ماشه بروند. 

در ادامه ساداتیان تصریح کرد: اتحادیه اروپایی به دنبال برجام است تا در این مقطع از این توافق بهره ببرد. روسیه تهدید کرده است که در زمستان گاز اروپا را قطع می‌کند و آنها را تحت فشار قرار دهد و اروپایی‌ها می‌خواهند با برجام این شرایط را آسانتر کنند. اما اگر توافقی صورت نگیرد،  احتمالاً به سمت برخورد با ایران می‌روند. 

در پایان این دیپلمات سابق اظهار کرد: هنوز برای احیای برجام فرصت وجود دارد. ولی اگر اروپایی‌ها از توافق کاملاً ناامید شوند، احتمالاً با ایران برخورد خواهند کرد، البته منظور از برخورد فشار بیشتر اقتصادی است.