۰ نفر

با نزدیک شدن به احیای برجام بایدن گفت وگوی تلفنی با لاپید را نپذیرفت

۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۶
کد خبر: 663243
با نزدیک شدن به احیای برجام بایدن گفت وگوی تلفنی با لاپید را نپذیرفت

رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که در سایه نردیک شدن به امضای توافق هسته‌ای جو بایدن گفت وگوی تلفنی با یائبیر لاپید را نپذیرفت و وزیر دفاع آمریکا نیز احتمالا با بنی گانتس دیدار نکند.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، در سایه پیشرفت گسترده روند احیای توافق هسته ای، کاخ سفید درخواست راهبردی رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی میان جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، واشنگتن در پاسخ به درخواست تل آویو مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی فوری میان لاپید و بایدن گفت که "رئیس جمهور آمریکا در تعطیلات به سر می برد" این درحالی است که شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چندین روز است تلاش می کند که این گفت وگو انجام شود اما واشنگتن آن را به تعویق می اندازد.

به گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است می توان گفت که اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در سبد اولویت های این کشور قرار ندارد.

در این گزارش آمده است که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز که روز گذشته (پنجشنبه) راهی آمریکا شده است احتمالا با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار نکند زیرا به مسئولان اسرائیلی اعلام شده است که آستسن اکنون در خارج از واشنگتن به سر می برد.

بنی گانتس قبل از سفرش به واشنگتن اعلام کرد که هدف از این سفر رساندن پیام واضح درخصوص مذاکرات هسته ای است.

وی گفت: توافقی که چندین سال ایران را به عقب بازنگرداند و آن را در سال های آینده محدود نکند، به امنیت منطقه و جهان آسیب خواهد زد.

این شبکه صهیونیستی در پی تعویق گفت وگوی تلفنی میان بایدن و لاپید به نقل از یک منبع سیاسی صهیونیست اعلام کرد که شکاف ها میان واشنگتن و تل آویو بسیار زیاد شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز پایگاه خبری عبری روتر اعلام کرد که با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، دیدار ایال حولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لغو شد.

در این گزارش آمده است که لغو دیدار وزیر خارجه آمریکا با حولاتا و برگزاری آن در سطح معاون وزیر درحالی است که تل آویو تلاش گسترده ای در راستای قانع کردن آمریکا برای عدم امضای توافق با ایران کرده است.

همچنین برخی مسئولان صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که در قانع کردن واشنگتن برای عدم امضای توافق هسته ای با ایران شکست خورده اند و اسرائیل اکنون در رویا رویی با ایران تنها مانده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز خبر داد.

وی اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین پاسخ  آمریکا به مواضع ایران در رابطه با متن پیشنهادی اروپا بر سر احیای برجام را "بسیار معقول" خواند.

وبگاه خبری –تحلیلی اکسیوس اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تلاش کرده به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که نسبت به این موضوع اطمینان ندارند.

بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.

اکسیوس افزود: اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است، بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام شده و هدف این بوده است که مطمئن شوند، کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.