۰ نفر

عبدالخالق: بازگشت سفیر امارات به ایران، ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد

۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰
کد خبر: 662855
عبدالخالق: بازگشت سفیر امارات به ایران، ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد

مشاور پیشین «محمد بن زاید» در توییتی، چند نکته در خصوص بازگشت سفیر امارات به ایران مطرح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «عبدالخالق عبدالله» استاد دانشگاه در امارات و مشاور پیشین «محمد بن زاید» به بازگشت سفیر امارات به تهران واکنش نشان داد.

وی در توییتر شش مورد در خصوص بازگشت سفیر این کشور به تهران برشمرد:

ا- ثمره گفت‌وگوی مستمر ایران-امارات از ۲۰۱۹ تا کنون است.

۲- نتیجه تماس‌‌های تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور است.

۳- موضوع مذکور طی سفر طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به ایران مطرح شد.

۴- هدف آن کاستن از تنش در منطقه است.

۵- ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارد.

۶- امارات برنده سیاسی و تجاری است.

وزارت خارجه امارات عربی متحده سی‌اُم مرداد اعلام کرد که بنا به توافق پیشین میان ابوظبی و تهران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می‌گردد.

امارات عربی متحده در ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان و با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و سفیر خود را به ابوظبی فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد و همزمان تعداد دیپلمات‌های خود در تهران را نیز کم کرد. با این حال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست گسترش روابط با همسایه‌ها، دولت امارات و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به توسعه روابط با تهران تمایل بالایی نشان دادند.

در این راستا دولت کویت نیز چندی پیش سفیر خود را به تهران بازگرداند و «بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید دولت کویت در تاریخ ۲۲ مرداد ماه و در آغاز ماموریتش در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

امیر عبداللهیان در سی ام تیر ماه در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفته بود: «امارات تصمیم گرفته است تا سفیر به تهران بفرستد و بزودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود. کویت سفیر خودش را معرفی کرده و ما هم موافقت کردیم و ظرف روزهای آینده سفیر جدید کویت وارد تهران می‌شود».