۰ نفر

آزادی ۴ حاجی ایرانی در عربستان؛ ماجرا چه بود؟

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 653703
آزادی ۴ حاجی ایرانی در عربستان؛ ماجرا چه بود؟

سرپرست هیأت کنسولی وزارت امور خارجه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره اقدامات کنسولی حج امسال و همچنین آزادسازی زائران ایرانی دستگیرشده در جریان حج امسال، گزارشی داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در این دیدار عبدالمجید کامجو ـ سرپرست هیأت کنسولی حج تمتع ۱۴۰۱ـ صدور برگه عبور و تائید اسناد، شامل انواع گواهینامه، وکالت‌نامه و گواهی اقرارنامه را از جمله خدماتی برشمرد که توسط اعضای هیأت کنسولی اعزامی به عربستان، به زائران ایرانی ارائه شده است.

پیگیری امور بازدداشتی‌ها از دیگر اقدامات هیأت کنسولی ایران در حج امسال بود که کامجو درباره آن گفت: چهار نفر به‌دلیل بی‌اطلاع و رعایت نکردن برخی دستورالعمل‌ها در حین طواف، بازداشت شده بودند که با پیگیری‌های انجام شده، این افراد آزاد شده و به کاروان خود بازگشتند.

به گفته او، هیأت شش نفره کنسولی وزارت امور خارجه در شهرهای مکه و مدینه از دهه سوم خردادماه ۱۴۰۱، همزمان با ورود زائران به سرزمین وحی، مستقر شده‌اند و تا بازگشت آخرین کاروان از زائران کشورمان نیز آماده ارائه خدمات کنسولی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ‌ نیز در این دیدار از تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت امور خارجه و شخص آقای امیرعبداللهیان برای حضور هیأت کنسولی در عربستان و همراهی زائران ایرانی تقدیر و ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و عربستان به سمتی پیش برود که نمایندگی‌های سیاسی دو کشور دوباره فعال شود.

او تاکید کرد: این اقدام (ازسرگیری فعالیت سفارتخانه‌های ایران و عربستان) گام مثبتی در مسیر سفر زائرانی است که سال‌هاست در نوبت تشرف عمره قرار دارند.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: دیپلماسی حج در کنار دیپلماسی و روابط سیاسی می‌تواند به فعال شدن مناسبات دو کشور که به نظر می‌رسد هر دو کشور خواهان آن هستند، کمک کند.

سفارتخانه‌های ایران و عربستان از سال ۱۳۹۵ با آغاز تنش‌های سیاسی بین دو کشور، تعطیل شدند. ایران به دلیل نبود نمایندگان کنسولی‌اش در عربستان هنوز درباره حضور دوباره زائران ایرانی در مراسم عمره با عربستان به توافق نرسیده است.