۰ نفر

در نشست خبری؛

امیرعبداللهیان: نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌‍ شود

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴
کد خبر: 650482
امیرعبداللهیان: نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌‍ شود

امیرعبداللهیان گفت: به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار خواهیم کرد.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ امروز صبح جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان وارد ساختمان وزارت خارجه شد و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. بعد از این دیدار وزیر خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در این نشست گفت: ما طیف مذاکرات دوجانبه را مورد بحث و گفتگو قرار دادیم. روسای جمهوری دو کشور دو دیدار داشتند. در خصوص گسترش روابط توافق صورت گرفته است. 

وزیر خارجه ایران بیان کرد: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در این گفتگو مورد تاکید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران از شروع تنش در قره‌باغ اعلام کرد که سعی دارد برای کاهش تنش کمک رسانی کند. بر حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید کردیم. ایران از ابتدای مناقشه آمادگی خود را برای حل و فصل بحران از طریق گفت‌وگو اعلام کردیم. ما آماده هستیم تا مسائل باقیمانده بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از طریق گفت وگو و سیاسی حل شود.

امیرعبداللهیان در ادامه توضیح داد: به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار خواهیم کرد. 

وزیرخارجه ایران اعلام کرد: ما یادداشت رسمی همزمان با سفر وزیرخارجه جمهوری آذربایجان در خصوص سفر رییس جمهوری آذربایجان دریافت کردیم. اینجا برای سفر ایشان به تهران خوش آمد می‎گوییم.

امیرعبداللهیان در پایان نشست گفت: ما در ده ماه گذشته مرحله سوءتفاهم ها رد کردیم و در مرحله تفاهم دو ملت قرار داریم.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان: به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم

جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این نشست خبری گفت: در این سفر با قالیباف رئیس مجلس ملاقات داشتیم. بعد از این دیدار هم در خدمت رییس جمهوری ایران خواهیم بود.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: درباره بسیاری از مسائل بحث و گفت‌وگو شد. روابط دو کشور مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی و برادری مردمان دو کشور است. آقای امیرعبداللهیان گفتند که در ۱۰ ماه گذشته روسای جمهور دو کشور دو دیدار با هم داشتند که این دو دیدار زمینه‌های سفرهای متمادی مقامات دو کشور را فراهم کرده است. دو هفته قبل وزیر فرهنگ آذربایجان به ایران آمد و وزیر نیروی ایران به باکو سفر کرد. در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم. با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور علیرغم ۳۰ درصد افزایش در حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۱ داشتیم ولی ظرفیت‌ها برای دو کشور بیشتر از این ارقام است.

بایراموف ادامه داد: پروژه کریدور شمال - جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن پروژه و ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تکمیل بارانداز در آستارا تعهدات خود را اجرا کنیم.

بایراموف ادامه داد: در دیدار با قالیباف و امیرعبداللهیان روابط بین گروه‌های دوستی پارلمانی مورد تأکید قرار گرفت. امروز در خصوص بعد از جنگ ۴۴ روزه که به اشغال ۳۰ سال اراضی آذربایجان پایان داد و به عدالت تاریخی تحقق بخشید موضع دولت خود را بار دیگر تکرار کردیم که مبتنی بر صلح و ثبات و همکاری‌ها در آینده است.

وی افزود: آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از دوران جنگ است و گام‌هایی را در این زمینه برداشته است.