۰ نفر

با نگاهی به نشست شورای حکام؛

مولایی: روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه شوند

۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 641780
مولایی: روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه شوند

امروز نشست شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی آغاز به کار می کند. احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این شورا قوت گرفته است. یک حقوقدان بین الملل درباره جلسه امروز شورای حکام با بیان اینکه روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه علیه ایران شوند، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حقیقت از قطعنامه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند و به نظر من احتمال صدور قطعنامه زیاد است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ احتمال صدور قطعنامه علیه ایران درشورای حکام قوت گرفته است. امروز نشست شورای حکام آژانس برگزار می‌شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  ارائه داده‌اند. 

در این پیش‌نویس عنوان شده که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین اعلام کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

همزمان با اعلام خبرها در خصوص نشست شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی اخیر با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.

جلسه

یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل در خصوص اتفاقاتی که ممکن است در نشست شورای حکام برای پرونده ایران روی دهد، توضیح داد: سازمان‌های بین‌المللی هر کدام آیین‌نامه داخلی دارند و در انطباق با آن عمل می‌کنند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمانی است که فعالیت هسته‌ای کشورهای عضو را رصد می‌کند. از آنجایی که فعالیت هسته‌ای می‌تواند در حوزه نظامی و غیرنظامی باشد، آژانس سازمان یا نهاد بین المللی است که مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی عمل می‌کند. همچنین شورای امنیت همکاری نزدیکی با آن دارد و به نوعی ضمانت اجرایی خیلی موثر آژانس با قطعنامه‌ها شورای امنیت است. 

او در خصوص اینکه آژانس در چه صورت پرونده‌ای را به شورای امنیت ارجاع می‎دهد؟ گفت: ارزیابی با اعضای شورای حکام است. یعنی وقتی اکثریت از میان ۳۵ عضو تصمیم بگیرند پرونده را به شورای امنیت بفرستند، شورای حکام این کار را انجام می‌دهد. ولی شورا تلاش می‌کند تا جایی که ضرورت ندارد و نگرانی‌ها گسترده نیست، پرونده را به شورای امنیت نفرستد. 

مولایی اظهار کرد: دفعه قبل هم که پرونده ایران به شورای امنیت رفت، چندین قطعنامه علیه ایران در شورای حکام صادر شده بود که بعد شورای حکام تصمیم گرفت پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد. 

این حقوقدان بین‎الملل در خصوص کاری که ایران باید در این برهه بکند، بیان کرد: ایران اگر بتواند اعضا را در جلسه متقاعد کند که فعالیت خود را شفاف و در مسیر اعتمادسازی حرکت می‎کند، شاید بتواند از صدور قطعنامه جلوگیری کند. چون در شورای حکام حق وتو برای کشورها وجود ندارد و همه کشورها یک رای دارند. البته لابی‌هایی صورت می‌گیرد و آمریکا متحدین فعالی چون کانادا، استرالیا و ژاپن دارد. معمولاً این گروه ائتلافی فعالیت هسته ای ایران را رصد و تصمیم خود را درباره این موضوع از پیش هماهنگ کرده‌اند.

مولایی در پاسخ به این سوال که اگر روسیه و چین هم مخالفت کنند باز احتمال صدور قطعنامه علیه ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: اکثریت باید مخالفت کنند. بیشتر مواقع این اکثریت وجود دارد. باید دید که ترکیب این جلسه چگونه است و کشورهایی که می‌خواهند قطعنامه علیه ایران صادر شود، چقدر در متقاعد کردن اکثریت اعضای شورای حکام فعال هستند.

این کارشناس بین‌الملل آینده نشست شورای حکام را برای ایران اینگونه تفسیر کرد: چون مذاکرات برجامی بسیار طول کشیده و آژانس هم چندین بار سوال‌هایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرسیده که برخی از آنها پاسخ داده نشده، از این جهت آژانس فکر می‌کند برای گرفتن پاسخ‌ها، انجام تعهدات بین‌المللی و رصد کردن درست تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید یک اهرم فشار در اختیار داشته باشد. در حقیقت از قطعنامه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند و به نظر من احتمال صدور قطعنامه زیاد است. 

او تصریح کرد: مگر اتفاق خاصی در این چند ساعت بیافتد و ایران با دبیرکل آژانس وارد تعاملاتی بشود یا گام‌های مثبتی در مسیر خواسته آژانس بردارد و اینگونه جلوگیری کنند. وگرنه روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه شوند.