۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

مذاکرات به خروج از بن بست نزدیک می‌ شود

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 637270
مذاکرات به خروج از بن بست نزدیک می‌ شود

قصه پر ماجرای برجام دیگر از رمق افتاده است. هنوز مشخص نیست که رفت و آمدها میان تهران و واشنگتن چه سرانجامی برای پرونده احیای برجام رقم می‌زند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: فکر می‌کنم در مذاکرات به خروج از بن بست نزدیک هستیم.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص شرایط پیش روی مذاکرات وین گفت: اختلافات عمده‌ای میان ایران و آمریکا در مذاکرات وجود دارد. تلاش‌هایی از سوی مورا، قطری‌ها و سایر کشورهای همسایه در حال انجام است تا مذاکرات به توافق برسد. امیدواریم پیام‌‌ها شفاف منتقل شود. حدس من بر این است که دور جدید مذاکرات آغاز می‌شود و به خروج از بن‌بست مذاکرات نزدیک هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که وزیرخارجه برای توضیحات چه زمانی به مجلس می‌آید، بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان مرتب به کمیسیون امنیت ملی گزارش می‌دهد و ما در جریان سفرها و مسائل هستیم.

رحیمی جهان آبادی در مورد اینکه آیا برداشته شدن تحریم‌ها به نفع ایران است یا خیر؟ توضیح داد: مساله حذف تحریم‌ها بستگی به مذاکرات دارد، اما اینکه به چه نحوی از لغو تحریم‌ها استفاده کنیم بستگی به خودمان دارد. زمان آقای روحانی تحریم‌ها برداشته شد، اما به دلیل رفتارهای نادرستی که ما در کشور پیش گرفتیم و درک نادرست از منافع و امنیت ملی باعث شد خیلی از این فرصت‌ها را از دست بدهیم.

در ادامه گفت: خیلی از شرکت ها و کشورهایی که آمادگی داشتند را نتوانستیم جذب کنیم. امیدوارم این دور از مذاکرات که به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود ما در داخل یک اراده و درک عاقلانه‌ای از وضعیت کشور، جهان و منطقه داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد گرایش دولت سیزدهم به شرق اظهار کرد: ما در سیاست خارجی خودمان توازن را همیشه مد نظر داریم. واقعیت این است که غربی‌ها به ما خیلی سخت گرفته‌اند. هر زمان که ما برای کاهش تنش گام برداشتیم غرب رفتار غیرعاقلانه‌ای داشته است. این طبیعی است که ما از تجربه سایر کشورها از جمله چین، روسیه و کشورهای در حال رشد منطقه استفاده کنیم تا حلقه محاصره غرب را کاهش بدهیم اما به این مفهوم نیست که به دامن شرق برویم.

رحیمی جهان آبادی از نگاه سیاست خارجی ایران گفت: نگاه به شرق در 4 دهه اخیر بخشی از سیاست خارجی ایران بوده است. تلاش ایران برای بهبود رابطه با غرب همیشه مطرح بوده و اینگونه نیست که دست شرق را در همه امور باز بگذاریم.

این نماینده در ادامه تصریح کرد: مشکلات غرب با ما در بعضی از مواقع به درک نادرست غربی‌ها از موقعیت و نیازهای ایران منجر شده است. در قضیه برجام ایران تعهدات خود را پذیرفت و اجرایی کرد و آژانس نیز تایید کرد، ولی نتیجه آن چه بود؟ امیدواریم غرب درک عاقلانه و درستی از وضعیت ما و منطقه داشته باشد. ما فقط نگران بدفهمی غربی‌ها هستیم.