۰ نفر

یک مقام کاخ سفید؛

آمریکا ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک می کند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۶
کد خبر: 637253
آمریکا ۴۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک می کند

کاخ سفید شنبه اعلام کرد جو بایدن رییس جمهور آمریکا قانون مربوط به کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را امضا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مقام کاخ سفید گفت جو بایدن رییس جمهور آمریکا که در سئول به سر می‌برد امروز شنبه بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را که به کره جنوبی ارسال شده بود، امضا کرد.

پس از عزیمت بایدن به سئول، سنا این لایحه را تصویب کرد. بنابر اعلام کاخ سفید این قانون شامل کمک شش میلیارد دلاری است تا اوکراین خود را به خودرو‌های زرهی مجهز و دفاع ضد هوایی خود را تقویت کند.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در توئیتی از رییس جمهور آمریکا تشکر کرد و گفت قدردان اوست. وی در این توییت نوشت حمایت قوه مجریه، رییس جمهور و مردم آمریکا از مبارزه اوکراین علیه تجاوز روسیه بسیار مهم است.

وی در این توئیت که به دو زبان اوکراینی و انگلیسی منتشر شد افزود ما مشتاقانه در انتظار این کمک مهم و جدید هستیم. ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

امضای لایحه توسط بایدن در حالی صورت گرفت که رییس جمهور در یک شام دولتی با یون سوک یول، رییس جمهور کره جنوبی شرکت کرد.

کنگره آمریکا دیروز لایحه بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرد؛ مبلغی "بی سابقه" که قانونگذاران آمریکایی ادعا می‌کنند به این کشور کمک می‌کند در برابر حملات روسیه دفاع کند.

تحلیلگران به الجزیره گفتند این بسته عظیم کمکی نشان دهنده تشدید حمایت آمریکا از اوکراین پس از نزدیک به سه ماه جنگ است.

بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی و بشردوستانه آمریکا به اوکراین با نصف کل بودجه دفاعی روسیه و نیمی از بودجه سالانه وزارت خارجه آمریکا برابری می‌کند. کمکی که طبق برآورده‌ها به بیش از دویست میلیون دلار در روز می‌رسد. کارشناسان معتقدند که ولخرجی بایدن خطرات زیادی برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا به همراه خواهد داشت. مقامات آمریکایی اکنون رویا‌های بلندپروازانه تری در سر دارند که مهم‌ترین آن‌ها «تضعیف» روسیه و بقای حاکمیت اوکراین است.

بامداد شنبه، مسکو که از ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرده است اطمینان داد محموله بزرگی از تسلیحات را در شمال غربی اوکراین که بخش عمده آن از سوی آمریکا تامین شده است منهدم کرده است. عملیات جنگی اوکراین در برابر روسیه با حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده از سوی کشور‌های غربی همراه است. سیزده مه اتحادیه اروپا از کمک نظامی مازاد ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین برای مقابله با حمله روسیه خبر داد.