۰ نفر

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی:

توضیحات وزیرخارجه در مورد سدسازی ترکیه خوب بود اما کافی نیست

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۴۹
کد خبر: 634379
توضیحات وزیرخارجه در مورد سدسازی ترکیه خوب بود اما کافی نیست

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط از پاسخ های وزیر خارجه درباره سدسازی های ترکیه قانع شد.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌راد؛ در جلسه علنی امروز مجلس جلال محمودزاده از حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه سوالی درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس مطرح کرد.

بعد از پاسخ های وزیر خارجه، محمودزاده نماینده مهاباد گفت: توضیحات وزیرخارجه خوب بود اما کافی نیست؛ اگر وزیر قول دهد که به صورت دو یا سه ماهه گزارشی از پیگیری های صورت گرفته به مجلس و کمیسیون کشاورزی ارائه کند، سوال را به رای نمی گذارم.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس گفت که وزیر خارجه به دو کمیسیون کشاورزی و امنیت ملی گزارش خواهد داد.

بر این اساس محمودزاده به صورت مشروط از پاسخ های وزیر خارجه قانع شد و سوال را به رای مجلس نگذاشت.

قالیباف: از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می‌کنیم

محمدباقر قالیباف بعد از طرح سوال جلال محمودزاده نماینده مهاباد از حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس گفت: دو کمیسیون امنیت ملی و کشاورزی این موضوع را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: موضوع آب به خصوص در کشور ما و منطقه از اولویت های مهم است. ما از بعد امنیت ملی به موضوع آب توجه می کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که نه تنها مجلس که سایر قوا و مردم به موضوع آب و شرایط محیط زیست و کمبود آب توجه دارند. ان شاءالله وزارت خارجه و سازمان های مربوطه کمک کنند که بتوانیم این مشکل و حقابه ها را پیگیری کنیم.

امیرعبداللهیان: حقآبه هیرمند را ندهند از طالبان شکایت می کنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مجلس، و در پاسخ به پرسش نماینده زابل، و زهک، هیرمند، نیمروز و هامون درباره علت عدم اقدام جدی در خصوص رودخانه‌های مرزی از جمله هیرمند اظهار کرد: در موضوع هیرمند از هیات حاکمه افغانستان رضایت نداریم با این حال در گفت‌وگوهایی که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشته‌ایم توانسته‌ایم چندین مرتبه در مذاکرات دیپلماتیک و همچنین در عرصه رسانه‌ای این عبارت را که حق جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق آبه رودخانه هیرمند محفوظ است مورد تاکید قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست کمیساریای مرزی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: این نشست چندی پیش و در دوره سرپرستی هیات حاکمه موقت افغانستان برگزار شد و بالاخره بخشی از آب سد کمال‌خان آزادسازی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این زمینه با وجود کارشکنی‌هایی که در افغانستان انجام شده تلاش‌های زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. ما وقتی که آب سد کمال‌خان پر شد درخواست بازگشایی این سد را مطرح کردیم اما افغانستانی‌ها اعلام کردند که به جهت اینکه مسیر این سد لایروبی نشده است اگر آب در مسیر رها شود این آب بازگشت داده شده و توربین‌های موجود در مسیر را تخریب می‌کند؛ در این خصوص ما اعلام آمادگی کردیم که این لایروبی را انجام خواهیم داد و دولت مربوطه در وزارت نیرو در این خصوص ماموریتی داد اما طرف افغانستانی با مخالفت با این موضوع اعلام کرد که خودمان امکانات انجام لایروبی را داریم اما سه میلیون دلار در این زمینه اعتبار لازم است. این پول را به ما بدهید تا خودمان موضوع را پیگیری کنیم.

اقناع مشروط نماینده زابل از پاسخ وزیرخارجه

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط از توضیحات وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حق آبه رودخانه‌های مرزی از جمله رودخانه هیرمند قانع شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل از وزیر امور خارجه را بررسی کردند. در سوال این نماینده آمده بود که علت عدم اقدام جدی در رابطه با رودخانه‌ مرزی از جمله رودخانه هیرمند چیست؟

در نهایت نماینده زابل پس از استماع توضیحات وزیر تاکید کرد: اگر وزیر امور خارجه قول دهند که این موضوع را با جدیت دنبال کرده و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را ضمانت کند بنده سوال خود را به رای نمی‌گذارم.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد.

انتقاد روح‌الامینی از تحرکات در مجلس برای انتخابات هیات رئیسه

عبدالحسین روح‌الامینی در جلسه علنی امروز مجلس با استناد به ماده ۲۲ آیین‌نامه در تذکری گفت: رقابت و مسابقه برای کسب مسئولیت خوب است ما هم دیر یا زود درباره هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در سومین سال عمر دوره یازدهم تصمیم‌گیری می‌کنیم کسانی که امروز عضو هیات رئیسه هستند یا در دوره بعدی حضور دارند یا این‌که دوره فعالیت‌شان تمام می‌شود.

او ادامه داد: به خودم و سایر نمایندگان تذکر می‌دهم تا در توییت‌ها و مصاحبه‌ها در توضیح مطالب باید مراقبت‌هایی داشته باشیم که چه طور خودمان را نقض کنیم. وضعیت اقتصادی و اجتماعی را در نظر بگیریم و این‌که مساله امروز ما باید مردم باشد نباید اقتدار مجلس شورای اسلامی در این رقابت‌ها زیر سوال رود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی یکپارچه است پس نباید عملکردمان به گونه‌ای باشد که دیگران به ما طعنه بزنند، نباید یکپارچگی و اقتدار مجلس را زیر سوال ببریم هر کسی که اکنون در هیات رئیسه است باید این موارد را در نظر بگیرد و بداند که اولویت ما خدمت به مردم و رفع مشکلات است. من به خودم و هیات رییسه این موضوع را تذکر می‌دهم.