۰ نفر

سخنگوی وزارت دفاع زلنسکی؛

نیروهای روسیه در شرق اوکراین متمرکز شده اند

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۳۵
کد خبر: 629164
نیروهای روسیه در شرق اوکراین متمرکز شده اند

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که روسیه نیروهای خود را در شرق اوکراین متمرکز کرده تا بتواند دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به کنترل خود در آورد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور توانستند کنترل چند شهر و پایگاه در اطراف شهر ایزیوم در منطقه خارکف را بدست آورده‌اند.

وی گفت که روسیه، نیروهای خود را برای حمله به شرق اوکراین متمرکز کرده است تا بتواند دو منطقه دونتسک و لوهانسک را تحت سیطره کامل خود در آورد.

از سوی دیگر «پترو کوتین» رئیس سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که نیروهای روسیه همچنان کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را در دست دارند.

وی افزود که نیروهای روسیه تنها یک ماه کنترل نیروهای هسته‌ای چرنوبیل را در اختیار داشتند.

کوتین در ادامه گفت: «در منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل آلودگی‌هایی مشاهده شده و پرتوهای رادیواکتیو در آنجا افزایش یافته است».

وی اضافه کرد: «آلودگی در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، از مهمترین دلایل عقب نشینی نیروهای روس از این منطقه بوده است».

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین گفت: «500 نظامی روس همچنان کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را در دست داشته و این تروریسم هسته‌ای به شمار می‌آید».

از سوی دیگر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه ادعا کرد روسیه قصد دارد منطقه خودمختار دونباس را نابود کند.

زلنسکی گفت: «نیروهای روس در حال آماده شدن برای عملیات تهاجمی در شرق کشور ما در آینده نزدیک هستند. آن‌ها عیناً می‌خواهند دونباس را نابود کرده و کارش را تمام کنند».

ادعای زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته روسیه بارها به دولت زلنسکی درباره حملات توپخانه‌ای به منطقه خودمختار دونباس هشدار داده بود و در نهایت پنجم اسفند ماه پس از به رسمیت شناختن استقلال این منطقه، «عملیات ویژه» در حمایت از دونباس را در اوکراین آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

با تداوم درگیری‌ها در اوکراین، روسیه در تلاش است با تصرف شهر تحت محاصره ماریوپل، منطقه ضمیمه شده کریمه را به دونباس متصل کند. مسکو روز یکشنبه اعلام کرد نظامیان حاضر در این شهر مهلت دارند خود را تسلیم کنند اما اوکراینی‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

در همین ارتباط «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین گفت:‌ «شهر هنوز سقوط نکرده است. همچنان نیروهای نظامی و سربازان ما در آنجا حضور دارند و تا آخر خط می‌جنگند. ما تسلیم نمی‌شویم».