۰ نفر

فردا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می شود؛

احتمال کشیده شدن مبارزات انتخاباتی به دور دوم

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۳۳
کد خبر: 626646
احتمال کشیده شدن مبارزات انتخاباتی به دور دوم

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر رای دهندگان فرانسوی پای صندوق های رای می روند. الیزه منتظر رییس جمهوری جدید فرانسه است. با این حال به نظر می‎ رسد باید منتظر انتخاب رییس جمهوری فرانسه در دور دوم باشیم.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ روز یکشنبه بیست و یکم فروردین ماه (۱۰ آوریل) رای‌دهندگان فرانسوی برای انتخاب رییس جمهوری بعدی کشورشان در ۵ سال آتی پای صندوق رای می‌روند اما گمانه‌ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به دور دوم کشیده خواهد شد. 

مرحله دوم انتخابات به فاصله ۱۴ روز بعد از مرحله اول برگزار می‌شود. در واقع اگر در مرحله اول که روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار خواهد شد، هیچ کدام از نامزدها نتواند حد نصاب بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، دو نامزد دارای بیشترین آرا به مرحله دوم رای‌گیری در ۲۴ آوریل راه خواهند یافت.

در این انتخابات دوازده نفر - هشت مرد و چهار زن - نامزد شده‌اند. از شش نامزد اصلی، سه نفر به احزاب طیف راست و دو نفر به احزاب و جناح‌های طیف چپ تعلق دارند.

بر اساس نظرسنجی‌ها اولیه، امانوئل مکرون با فاصله قابل توجهی از سایر نامزدها پیش بوده است. اما در دو هفته اخیر شرایط تغییر کرده و آرای مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی فاصله کمی در نظرسنجی‌ها با مکرون پیدا کرده است. تحلیلگران می‌گویند احتمالاً سناریویی پنج سال پیش انتخابات بار دیگر اتفاق می‌افتاد و امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم راه پیدا خواهند کرد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فعلی فرانسه یکی از نامزدهای این انتخابات است. او یک سیاستمدار میانه‌رو شناخته شده است. امیدوار است بتواند بخشی از رای‌دهندگان از هر دو جبهه راستگرا و چپگرا را به خود جلب کند. کمپین انتخاباتی مکرون در سال ۲۰۲۰ تفاوت‌هایی با کمپین قبلی او دارد، زیرا در حال حاضر او رئیس جمهوری مستقر است. اصولاً در شرایطی که رئیس جمهوری مستقر اشتباه فاحش و اثرگذاری نداشته باشد برنده می‌شود.

با این حال فاصله مکرون و لوپن در نظرسنجی بسیار کمتر شده است و هنوز معلوم نیست که شرایط به کدام سمت می‎رود. البته مبارزات انتخاباتی امسال در شرایط جنگ در اوکراین قرار گرفته است و رییس جمهوری به عنوان یک دولتمرد نقش دیپلماتیک مهمی را در این بحران ایفا کرده است.

فرانسه

با این حال هنوز با قطعیت نمی‌توان نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد. در واقع رای دادن چپ‌ها به لوپن بی تردید یک زلزله سیاسی در فرانسه و حتی اتحادیه اروپا خواهد بود. حال باید دید که شکل سیاسی الیزه برای ۵ سال آینده به چه شکل خواهد بود؟