۰ نفر

رییس‌جمهور اوکراین:

نباید زرادخانه‌ هسته ای خودمان را واگذار می کردیم

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۵۷
کد خبر: 626345
نباید زرادخانه‌ هسته ای خودمان را واگذار می کردیم

رییس‌جمهور اوکراین از واگذاری زرادخانه‌ی هسته‌ای این کشور بعد از جدا شدن از شوروی سابق ابراز تاسف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «ولودمیر زلنسکی» امروز (جمعه) اعلام کرد متأسف است که این کشور بعد از جدا شدن از شوروی زرادخانه هسته‌ای خود را واگذار کرد. با این وجود او تایید کرد که اوکراین به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

براساس گزارش الجزیره رئیس‌جمهور اوکراین دلیل این تاسف را اینگونه بیان کرد: زمانی که زرادخانه هسته‌ای خود را رها کردیم، درواقع خودمان را ضعیف کردیم. مذاکرات صلح متوقف نشده است، اما کند است و من هنوز هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها نمی‌بینم. مذاکره تنها راه توقف خونریزی است.

او در ادامه اضهارات خود از چین خواست به کشور‌هایی مانند آمریکا، لهستان، ترکیه و ایتالیا که تمایل خود را برای تضمین امنیت اوکراین ابراز کرده‌اند، بپیوندد.

شایان ذکر است پس از فروپاشی شوروی در ۱۲ آذر ۱۳۷۰ (دسامبر۱۹۹۱)، اوکراین به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی محل استقرار یک سوم از موشک‌های اتمی بود. زرادخانه هسته‌ای که در اوکراین مستقر بود شامل حدود ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر می‌شد که هر موشک مجهز به ۱۰ کلاهک هسته‌ای شده بود. در مجموع براساس آنچه منابع غربی تخمین می‌زدند در حدود ۱۷۰۰ کلاهک هسته‌ای و ۳۳ بمب افکن دور پرواز که قادر به حمل بمب‌های هسته‌ای بودند، در خاک اوکراین مستقر بوده است.

توافقنامه بوداپست در چهاردهم آذر ۱۳۷۳ (۵ دسامبر۱۹۹۴) بین بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا، جان میجر نخست وزیر وقت انگلیس، بوریس یلتسین رئیس جمهوری وقت روسیه به عنوان سه عضودائمی شورای امنیت سازمان ملل، و لئونید کوچما رئیس جمهوری وقت اوکراین، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور وقت قزاقستان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور فعلی بلاروس به امضاء رسید و به موجب آن اوکراین سلاح هسته‌ای خود را واگذار کرد.