۰ نفر

وزیر خارجه روسیه؛

پیش شرط اوکراین برای مذاکرات، قابل قبول نیست

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبر: 626148
پیش شرط اوکراین برای مذاکرات، قابل قبول نیست

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که پیش‌شرط‌های کی‌یف برای مذاکرات با مسکو، غیرقابل قبول است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که اوکراینی‌ها روز گذشته (چهارشنبه) پیش‌نویس یک توافقنامه جدید را به روسیه ارائه کرده‌اند که با پیش‌نویسی که در استانبول پیشنهاد داده بودند، متفاوت است.

خبرگزاری روسی «اینترفکس» در این خصوص گزارش کرد، لاوروف تصریح کرد که پیشنهاد اوکراین، بحث درباره کریمه و دونباس در نشست بین «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است که از نظر مسکو این پیشنهاد غیرقابل قبول است.

وزیر امور خارجه روسیه، اوکراین را به تعلل و تضعیف مذاکرات بین روسیه و اوکراین متهم کرد و گفت که ایالات متحده زلنسکی را به ادامه نبرد با روسیه وادار می‌کند با اینحال، لاوروف ادامه داد که روسیه به مذاکره با اوکراین ادامه می‌دهد و پیش‌نویس توافقنامه خود را پیش خواهد برد.

لاوروف در این خصوص گفت: «پیش از این طرف اوکراینی متعهد شده بود که ضمانت‌های امنیتی برای کریمه اعمال نشود اما در پیش‌نویس توافق جدید، چنین ماده‌ای وجود ندارد و این نمایانگر ناتوانی کی‌یف در مذاکرات است».

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از پیش‌شرط‌های اوکراین برای مذاکره با روسیه تصریح کرد: «قطعاً‌در مرحله بعد، طرف اوکراینی درخواست عقب‌نشینی نیروها را مطرح می‌کند و پیش‌شرط‌های بیشتر و بیشتری را قرار خواهد داد. این طرح قابل درک اما غیرقابل قبول است».

پیش از این روسیه بارها اعلام کرده است که اوکراین باید استقلال شبه جزیره کریمه و دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد و درخواست روسیه برای عاری شدن از سلاح هسته‌ای را بپذیرد.

روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرز روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، بیشتر به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.