۰ نفر

از گراند هتل به کوبورگ، بلاتکلیفی برجام ادامه دارد؛

یک سالگی شروع مذاکرات احیای برجام

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۰۹
کد خبر: 625958
یک سالگی شروع مذاکرات احیای برجام

یک سال از شروع مذاکرات احیای برجام در گراند هتل وین می‎گذرد. بعد از یک سال با تمام فراز و فرودها هنوز پرونده برجام بلاتکلیف در راهروهای هتل کوبورگ باقی مانده است.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ هفدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ عباس عراقچی به عنوان رییس تیم مذاکره کننده ایران وارد گراند هتل شهر وین شد. این گفتگوها با میانجی‎گری اروپایی‌ها برای حل مشکلات پرونده برجام و بازگشت آمریکا به این توافق آزاد شد.

دور اول مذاکرات با توافق طرفین جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. از آن زمان مذاکرات فنی برای ماه‌های متوالی ادامه یافت و بیستم اسفندماه ۱۴۰۰ مذاکرات فنی به پایان رسید. از آن روز هم چشمان به پایتخت ها دوخته شده است تا تصمیم سیاسی لازم برای توافق گرفته شود.

برجام

مذاکرات برای احیای برجام در دولت حسن روحانی آغاز شد. با این حال تا قبل از انتخابات با اینکه بارها مقامات وزارت خارجه و دولت اعلام کرده بودند که به توافق نزدیک هستند، توافقی صورت نگرفت. همه گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که قرار است دولت بعد این مذاکرات را به نتیجه برساند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران و انتخاب ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهوری، تیم جدید با ریاست علی باقری‌کنی بعد از چندین ماه وقفه به وین بازگشت و این بار تیم جدید کار خود را در هتل کوبورگ شروع کرد. مذاکرات علی باقری‌کنی از همان زمان تا امروز ادامه داشته اما هنوز توافقی شکل نگرفته است.

چند هفته پیش انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران و واشنگتن سفر کرد تا بتواند اختلافات باقی مانده را حل کند. با این حال هنوز خبری از بازگشت تیم‌های مذاکره کننده به وین و یا مراسم توافق وجود ندارد.

مذاکرات برجام

در چند هفته اخیر نیز نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پرونده احیای برجام پررنگ‌تر شده است. دیدارهایی با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امورخارجه در خصوص مذاکرات وین داشته‌اند.

قرار است شنبه هفته آینده (بیستم فروردین ماه) علی باقری‌کنی با تیم مذاکره کننده در مجلس حضور یافته و در خصوص موضوعات سیاسی مذاکرات طی جلسه‌ای با نمایندگان صحبت کند. از سوی دیگر  هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از نامه جمعی از نمایندگان به رئیس جمهوری در خصوص ضرورت رفع تحریم ها و راستی آزمایی از سوی ایران به دنبال مذاکرات برجامی خبر داده است.

در واقع اینگونه به نظر می‌رسد که مخالفین برجام در ایران و آمریکا بار دیگر دست به کار شده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد دولت رییسی و بایدن برای پایان دادن به تنش راهی به غیر از توافق ندارند.

اکنون در سالگرد یک سالگی برجام همچنان طرفین منتظر اعلام تصمیم نهایی از سوی طرف مقابل هستند تا مشخص شود مذاکرات چه زمانی به نتیجه نهایی خواهد انجامید.

وین