۰ نفر

سخنگوی پنتاگون:

وضعیت آینده جنگ اوکراین روشن نیست!

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۴۶
کد خبر: 625731
وضعیت آینده جنگ اوکراین روشن نیست!

سخنگوی پنتاگون بامداد چهارشنبه گفت که وضعیت آینده جنگ اوکراین روشن نیست و نمی‌توان زمان پایان را پیش بینی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جان کربی به صورت اختصاصی به شبکه الجزیره قطر گفت: تمرکز حال حاضر نیروهای روسی در شرق و جنوب اوکراین است.

وی ادامه داد: اطلاع نداریم، این جنگ چقدر طول خواهد کشید و آیا پوتین می تواند با مذاکره با زلنسکی به این جنگ پایان دهد؟

کربی افزود: به صورت کامل از مذاکرات یا هرگونه حل مسالمت‌آمیز این بحران حمایت می کنیم، همچنان که از تلاش ترکیه استقبال کرده و برای شناخت بیشتر در مورد این مذاکرات باید منتظر ماند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد: آنچه برای روس ها در حال حاضر مهم است، تشدید جنگ و ویرانی در اوکراین است.

وی در ادامه ادعای خود افزود: زلنسکی را تحت هیچ فشاری قرار نخواهیم داد، بلکه آنچه ما به دنبال آن هستیم این است جنگ با حاکمیت کامل اوکراین پایان یابد.

این مقام آمریکایی  گفت: برای رسیدن به توافق برای پایان یافتن جنگ، باید مسائل را به پوتین و زلنسکی سپرد.

کربی بار دیگر بر ادامه کمک به اوکراین تاکید کرد و با متهم کردن دوباره روسیه افزود: شواهد متقنی وحود دارد مبنی بر اینکه روسیه دست به جنایت جنگی زده است.

وی گفت: ایمان داریم که باید مسولان روسی را به خاطر جنایت هایی که در اوکراین انجام دادند، دادخواهی کرد.

این ادعا درحالی مطرح است که روسیه همواره غرب و در راس آنها آمریکا را به انحراف افکار عمومی و دادن اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین متهم می‌کند و این ادعاهای مقامات واشنگتن را رد کرده است.

درهمین راستا،  دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به تصاویر منتشر شده در بوچا گفت: چنین نمایش تراژیک تنها برای بدنام کردن روسیه و نظامیان این کشور طراحی شده است.

پسکوف با اشاره به اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که روسیه را به جنایات جنگی در بوچا متهم کرد و همچنین اظهارات ضد و نقیض پنتاگون در این خصوص، خواستار تحقیق یک مرجع بی‌طرف در این زمینه شد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان مل نیز در این باره اظهار داشت در طول کنترل شهر بوچای اوکراین توسط نیروهای روسیه، حتی یک غیرنظامی متحمل هر گونه خشونتی نشده است.

نبنزیا با رد ادعای کی یف مبنی بر اینکه نیروهای روسیه هزاران غیرنظامی را از اوکراین اخراج کرده اند، گفت که ۶۰۰ هزار نفر به طور داوطلبانه در طول درگیری به روسیه منتقل شده اند.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

رسانه روسی اسپوتنیک گزارش داد که  (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود.  

کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.