۰ نفر

ولودیمیر زلنسکی؛

روسیه به جنایت جنگی متهم است

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۲۸
کد خبر: 625313
روسیه به جنایت جنگی متهم است

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین روسیه را به "جنایت جنگی" در این کشور متهم کرد و گفت این جنایت‌ها، مذاکرات با مسکو را مشکل‌تر می‌کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی در اظهارات خود در شهر بوچا که از تلوزیون ملی اوکراین پخش شد با اشاره به کشف اجساد غیر نظامیان و گورهای دسته جمعی در این شهر مدعی شد: این اقدامات جنایات جنگی است و جهان آن‌ها را به عنوان نسل کشی به رسمیت خواهد شناخت. 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: زمانی که اقدامات آن‌ها را مشاهده می‌کنید، مذاکرات با روسیه بسیار مشکل می‌شود. هرچه قدر روسیه این مذاکرات را طولانی‌تر کند برای آن‌ها و برای این جنگ وضعیت بدتر خواهد شد. 
وی ادعا کرد: ما از هزاران مورد کشتار مردم، شکنجه، قطع اعضای بدن، تجاوز به زنان و قتل کودکان با خبر هستیم. 
با توجه به فاجعه بوچا، برخی از کارشناسان بر این باورند که باوجود برگزاری چند دوره مذاکره بین مقامات مسکو و کی یف در بلاروس و ترکیه با هدف متوقف کردن جنگ، اما به نظر می‌رسد که این جنگ احتمالا طولانی خواهد بود و چشم‌انداز روشنی برای پایان آن در آینده نزدیک وجود ندارد. 
رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند. 
شمار دقیق کشته شدگان بوچا دراین فاجعه هنوز مشخص نشده و رسانه‌ها اعداد و ارقام مختلفی اعلام کرده و انگشت اتهام غرب به سوی مسکو است. روسیه اما این اتهام را رد کرده است. 
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اتهام‌های غرب و اوکراین مبنی بر کشتار غیرنظامیان در منطقه بوچا که با واکنش‌های بین المللی همراه شده را رد کرده است. وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که تمام تصاویر و ویدئوهایی که توسط رژیم کی یف برخی جنایات را منتسب به نیروهای روسیه در بوچا می‌داند، یک حرکت تحریک کننده دیگر است. 
در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین تاکید شده است: تمام واحدهای روسیه در روز ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) ، یک روز پس از مذاکرات رو در رو روسیه و اوکراین در ترکیه، به طور کامل از بوچا خارج شدند. علاوه بر این، در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) آناتولی فدوروک شهردار بوچا در یک پیام ویدئویی تأیید کرد که هیچ نظامی روسی در شهر وجود ندارد و او حتی به هیچ غیرنظامی محلی با دستان بسته که در خیابان‌ها به سمتش تیراندازی شده باشد، اشاره‌ای نکرد.
ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین جمعه شب هشدار داد روسیه با مین‌هایی که اطراف خانه‌ها و اجساد بجا می‌گذارد، یک فاجعه کامل باقی می‌گذارد. 
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اظهار داشت: عمیقاً از تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا دراوکراین شوکه شده‌ام. برای پاسخگو ساختن موثر، انجام یک تحقیق مستقل ضروری است. 
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.