۰ نفر

جو بایدن مطرح کرد؛

پوتین باید به اتهام جنایت جنگی محاکمه شود

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۱۰
کد خبر: 625297
پوتین باید به اتهام جنایت جنگی محاکمه شود

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به اتهام جنایت جنگی در بوچا در اوکراین شد و گفت تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، جو بایدن  رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: شما دیدید که در بوچا چه اتفاقی افتاد. پوتین یک "جنایتکار جنگی" است.

بایدن ادامه داد: شاید به یاد داشته باشید که به خاطر اینکه پوتین را جنایتکار جنگی خواندم مورد انتقاد قرار گرفتم.

رییس جمهوری آمریکا افزود: دیدید در بوچا چه اتفاقی افتاد. این اتفاقات (محکومیت) او را تضمین می کند. او یک جنایتکار جنگی است. اما ما باید اطلاعات جمع آوری کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید به ارائه تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای ادامه جنگ ادامه دهیم و باید همه اطلاعات را به دست آوریم تا یک  محاکمه واقعی برای جنایات جنگی داشته باشیم. این مرد بی رحم است و آنچه در بوچا اتفاق می افتد شنیع و ظالمانه است و همه آن را دیده اند.

بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتفاقات بوچا، نسل کشی است؟ پاسخ داد: خیر، این یک جنایت جنگی است.

اظهارات بایدن پس از بازدید ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین از شهر بوچا، در حومه کی یف بیان می شود. مقامات اوکراینی می گویند اجساد غیرنظامیان در این شهر پیدا شده است.

 زلنسکی این اقدام را منتسب به روسیه کرده و آن را "نسل کشی" خوانده و  از غرب خواسته است تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه اعمال کند.

ایرینا وندیکتووا، دادستان کل اوکراین نیز ادعا کرده است اجساد ۴۱۰ غیرنظامی از شهرهای منطقه کی یف که اخیرا از کنترل نیروهای روسیه خارج شده اند، کشف شده است.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته است که واشنگتن در پی این رویدادها قصد دارد از مجمع عمومی این نهاد درخواست تعلیق عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر مطرح کند.

توماس گرینفیلد در دیدار از بخارست پایتخت رومانی در همسایگی اوکراین که با موج پناهجویان این کشور روبرو شده، افزود: مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر، مسخره و در همان حال نادرست است و به همین علت ما تصور می کنیم که زمان رای مجمع عمومی به برکناری روسیه فرارسیده است.  

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از هنگام آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسنفد ماه) تاکنون ۲ قطعنامه با دستکم ۱۴۰ رای مثبت در محکومیت مسکو، تصویب کرده است.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود.  کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.