۰ نفر

آمریکا به دنبال تداوم جنگ اوکراین؛

نقش ایالات متحده در جنگ اروپا چیست؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 625201
نقش ایالات متحده در جنگ اروپا چیست؟

گلوبال تایمز نوشت، آمریکا بزرگترین بر هم زننده اوضاع اوکراین و امنیت اروپا است و تمایل ندارد شاهد آتش بس بین روسیه و اوکراین باشد.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ نشریه گلوبال تایمز در مطلبی نوشت: پس از تازه‌ترین دور گفتگوها بین روسیه و اوکراین در ترکیه که روز سه شنبه صورت گرفت، هر دو طرف گفتند مذاکرات با نشانه‌های مثبتی همراه بود. اوکراین پیشنهاد کرد وضعیت بی طرفی را در ازای تضمین‌های امنیتی جامعه بین‌المللی می‌پذیرد. روسیه هم گفت سریعا اقدام نظامی را در اطراف کی‌یف و چرنیهیف متوقف می‌کند.

 اما این نشانه‌های مثبت مشخصاً آن چیزی نبود که آمریکا می‌خواست. 

کیت بدینگفیلد، مدیر ارتباطات کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، در پاسخ به این سوال که "آیا آمریکا مایل است تضمین کننده امنیت اوکراین باشد یا این گزینه را بررسی می‌کند؟" گفت: "ما بی وقفه با اوکراینی‌ها در حال گفتگو هستیم درباره راه‌هایی که می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم آنها مستقل و در امان هستند. اما تا این لحظه مطلب مشخصی درباره تضمین امنیتی نبوده است که من بتوانم درباره آن صحبت کنم." 

برخی کاربران اینترنت چینی اظهارات بدینگفیلد را مسخره کردند و نوشتند این اظهارات مانند این است که گفته شود "ما بدون ناامید کردن شما، هیچ تضمین امنیتی نخواهیم داد." این نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌خواهد شاهد همزیستی مسالمت آمیز اوکراین و روسیه باشد. لی های دانگ، استاد موسسه روابط بین الملل در دانشگاه امور خارجی چین، بر این باور است که آمریکا از اوکراین به عنوان ابزاری برای تضعیف روسیه استفاده می‌کند، بنابراین واشنگتن حمایت خود را از کی یف حفظ خواهد کرد. لی به گلوبال تایمز گفت: "اگر اوکراین و روسیه با هم آشتی کنند، آمریکا قادر نخواهد بود خون روسیه را تا آخرین قطره بریزد."  

آمریکا علاوه بر خودداری از دادن تضمین امنیتی که به کاهش تنش فعلی منجر خواهد شد، خواستار احتیاط درباره وعده روسیه مبنی بر کاهش عملیات‌های نظامی شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تلفنی روند گفتگوهای صلح را به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اطلاع داد و در طول آن بایدن به زلنسکی گفت: آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در قالب کمک به اوکراین خواهد فرستاد. همچنین گزارش شده است زلنسکی پس از این تماس تلفنی ویدئویی را منتشر و اعلام کرد عملیات نظامی روسیه در اطراف کی‌یف کاهش یافت زیرا دفاع سربازان اوکراینی روسیه را وادار به این کار کرد. 

این درگیری اوکراین را محکم‌تر به آمریکا پیوند داده است و کی‌یف در آینده با هماهنگی بیشتر با واشنگتن اقدام خواهد کرد. ویدئوی زلنسکی هم یک نشانه است. اگر ما از زاویه دیگر به آن نگاه کنیم، اینطور به نظر می رسد: آمریکا اعلام کرده است که"اوکراین، باید این بن بست را با روسیه ادامه دهید تا من بتوانم به بیرون آمدن شما از آن کمک کنم" و اوکراین پاسخ داده است که "باشد، من کاری خواهم کرد." 

لی گفت دلیل دیگری که آمریکا نمی‌خواهد بحران روسیه-اوکراین، زود پایان یابد این است که می‌خواهد از این بحران برای کنترل موثر اروپا و به حاشیه راندن روسیه و به تحلیل بردن بیشتر توان آن استفاده کند. با توجه به رخدادهای اخیر که آمریکا آن را هدایت کرده است، واشنگتن دستکم به بخشی از اهداف خود رسیده است. مثلا آمریکا و اتحادیه اروپا توافق تاریخی را در حوزه گاز امضا کردند که هدف از آن مشخصا کاهش اتکای اروپا به روسیه است اما اساسا اروپا را بیشتر به آمریکا وابسته می‌کند. 

در ۲۴ مارس، ناتو اذعان کرد که "همچنان حمایت سیاسی و عملی بیشتری از اوکراین به عمل خواهد آورد" و اینکه "متحدان به میزان قابل توجهی در حال افزایش مشارکت‌های دفاعی‌شان هستند." آمریکا با تقویت نقش ناتو، اروپا را محکم‌تر به ارابه جنگی خود می‌بندد؛ و از طریق موضع برتر خود، اروپا را واداشته است با دامن زدن به تنش و حتی جنگ نقش خود را ایفا کند. هدف نهایی این است که اروپا برای همیشه تحت کنترل آن باشد. 

آمریکا همزمان با ریختن آب سرد بر مذاکرات صلح روسیه-اوکراین، تلاش‌های خود را برای دامن زدن به درگیری‌ها افزایش می‌دهد. این همسو با نیازهای راهبردی آمریکاست. اگر خواست اوکراین برای دریافت تضمین امنیتی برآورده شود، الگوی جدید ارائه تضمین امنیتی فراهم خواهد شد که به معنای تضعیف نقش آمریکا و ناتو خواهد بود. آمریکا نمی‌خواهد شاهد چنین نتیجه‌ای باشد. می‌توان گفت آمریکا بزرگترین برهم زننده امنیت در کل اروپا است. آمریکا برای مشاهده آتش بس روسیه-اوکراین، بی میل‌ترین طرف است.