۰ نفر

هفت روز مانده به انتخابات فرانسه/ روزشمار

مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ می شود؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 624969
مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ می شود؟

​انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه به زودی برگزار می شود و تنها ۷ روز دیگر به شروع رای‌گیری باقی مانده است. ۱۲ نامزد از احزاب مختلف در این انتخابات شرکت کرده اند. بدون شک رییس جمهوری بعدی فرانسه نقش مهمی در روابط قاره سبز با خاورمیانه و مخصوصاً ایران خواهد داشت.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان نقش پررنگ‌تری در اتحادیه اروپا پیدا کرده‌اند. در واقع تعیین کننده مهمی برای روابط این اتحادیه با دیگر کشورها هستند. برهمین اساس هر گونه تغییرات سیاسی در این دو کشور مورد توجه کشورهای مختلف قرار می‌گیرد.

کمپین رسمی انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه از دوشنبه ۲۸ مارس آغاز شده است. با این وجود، حال و هوای انتخاباتی هنوز در مراکز خرید و خیابان‌های پاریس نمایان نشده است. هر کاندیدا یک بروشور از اهداف و تصمیمات خود منتشر کرده است که مردم و مخصوصاً قشر جوان با دقت آنها را مطالعه می‌کنند و درخصوص تک تک مسائل ساعت‌ها بحث و گفتگو می‌کنند.

از ۱۲ نامزد کاندید شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه نیمی از آنان در انتخابات سال ۲۰۱۷ سابقه رقابت با یکدیگر را دارند و چهار نفر از آنان نیز سابقه رقابت قدیمی‌تری از سال ۲۰۱۲ دارند.

انتخابات امسال ریاست جمهوری فرانسه دوازدهمین انتخابات در جمهوری پنجم فرانسه محسوب می‌شود و یازدهمین انتخابات این جمهوری که انتخاب رییس جمهوری با رای مستقیم مردم است.

امسال در کنار امانول مکرون، رییس جمهوری فعلی فرانسه، مارین لوپن نامزد حزب راستگرای مجمع ملی، ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی حزب فرانسه تسلیم ناپذیر، ناتالی پکرسف از حزب جمهوری خواه، اریک زمور از حزب راست افراطی تسخیر مجدد، ناتالی آرتو از حزب مبارزه کارگری، نیکلا دوپن انیان از حزب فرانسه بپاخواسته، آن ایدالگو شهردار پاریس از حزب سوسیالیست، فابین روسل از حزب کمونیست، ژان لاسال از حزب مقاومت کنیم، یانیک ژادو از حزب اروپ اکولوژی و فیلیپ پوتو از حزب جدید ضدسرمایه داری، رقابت می کنند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل ۲۰۲۲) برگزار خواهد شد. بر اساس ماده ۷ قانون اساسی فرانسه، رییس‌جمهوری در انتخابات دو مرحله‌ای برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. اگر در دور اول هیچ نامزدی اکثریت مطلق آراء را به دست نیاورد، دو هفته بعد دور دوم بین دو نامزد که بیشترین آراء را کسب کردند در روز ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل)، برگزار می‌شود.

از زمان تشکیل جمهوری پنجم و تبدیل فرانسه از یک سیستم پارلمانی به یک نظام ریاستی، هیچ کاندیدایی نتوانسته در دور اول انتخابات رای ۵۰ درصد شهروندان را کسب کند.

پیش‌بینی می‌شود که مکرون در دور دوم انتخابات با مارین لوپن که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری یافته به رقابت بپردازد. در چند روز اخیر رادیو و تلویزیون کلیپ‌های رقابت‌های انتخاباتی را پخش می‌کند.

لوپن با شتاب به سوی مکرون می‌رود

تا به امروز امانول مکرون از دیگر نامزدها با فاصله در نظرسنجی‌ها ایستاده بود. اما تازه‌ترین نظرسنجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از کاهش فاصله رییس جمهوری فعلی و با اصلی‌ترین رقیب خود یعنی خانم مارین لوپن خبر می‌دهد.

طبق این نظرسنجی احتمال پیروزی مکرون و لوپن را در دور اول، به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد نشان می‌دهد. به نظر می‎رسد در دو هفته اخیر میزان محبوبیت مکرون کاهش یافته است.  

جنگ اوکراین و فرانسوی‎های محافظه‌کار

جنگ اوکراین تاثیر مستقیمی بر روی انتخابات فرانسه خواهد داشت. مردم اروپا نگران گسترش این جنگ در قاره سبز هستند. اقتصادآنلاین در خصوص انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه با یکی از دانشجویان فرانسوی دانشگاه پزشکی سوربن به گفتگو پرداخته است.

مرینا در مورد تاثیر جنگ اوکراین بر انتخابات فرانسه می‌گوید: «جنگ روسیه موضوع مهم این انتخابات است. مردم سعی می‌کنند در این شرایط ریسک نکنند و سیستم کامل عوض بشود. به همین دلیل مردم محافظه کار شده‌اند.»

مرینا در ادامه بیان می‌کند: «بیشتر مردم از سیاست خارجی مکرون راضی هستند، ولی در بحث محیط زیست سیاست‌های او لنگ میزند. از طرف دیگر رقیب مکرون تندرو است و مردم از تندروها خاطره خوبی ندارند.»

این دانشجوی دانشگاه سوربن در خصوص شرکت در انتخابات می‎گوید: «من، خانواده‌ام و دوستانم رای می‌دهیم، چون کشورمان برایمان مهم است. باید بررسی کنیم که یک رییس جمهوری مناسب انتخاب کنیم. چون در دوره‌هایی مردم رای ندادند و شرایط بد شد و اگر الان هم رای ندهند فرد نامناسب بر روی کار می‌آید.»

۷ روز دیگر به برگزاری دور اول انتخابات ۲۰۲۲ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده و بدون شک انتخابات بازی‌های خود را دارد. در این روزشمار هر روز اخبار و شرایط انتخابات فرانسه را دنبال کنید.