۰ نفر

احیای برجام و بلاتکلیفی پایتخت‌ ها؛

موضوع سپاه، اختلاف اصلی تهران و واشنگتن!

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 624936
موضوع سپاه، اختلاف اصلی تهران و واشنگتن!

پرونده احیای برجام در چند هفته اخیر بلاتکلیف مانده است. طبق اظهارات مقامات، مذاکرات فنی در وین به پایان رسیده و وقت گرفتن تصمیمات سیاسی در تهران و واشنگتن است. با این حال ۲۳ روز از توقف مذاکرات گذشته است و هنوز خبری مبنی بر بازگشت هیات ها به کوبورگ وجود ندارد.

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ بیستم اسفند ماه ۱۴۰۰ تیم‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا به پایتخت‌ها خود بازگشتند و از آن زمان تاکنون مذاکرات به تعویق افتاده است. در این چند هفته مذاکرات با بحران جدی روبرو شده است که احیای برجام را به شکست نزدیک می‌کند. با این حال هنوز امید به احیای برجام وجود دارد. 

پس از آن، چادرهای خبرنگاران هم که روبروی هتل کوبورگ قرار داشت، هفته گذشته جمع شد. بسیاری این اقدام را پایان کار مذاکرات وین خواندند. با این حال به نظر می‌رسد دیگر هتل کوبورگ منجی پرونده برجام نیست و باید ادامه روند را در تهران و واشنگتن دنبال کرد. 

میخاییل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت که چادر رسانه‌ای در این مرحله حیاتی نیست. اگر و هر وقت ایران و آمریکا اختلافات نهایی خود را از راه دور حل و فصل کنند، آن وقت شرکت‌کنندگان گفتگوهای وین به احتمال زیاد برای یک نشست بسیار کوتاهی ملاقات خواهند کرد: برای تصمیم رسمی جهت احیای برجام.

هنوز مقامات ایران و آمریکا در برخی موارد اختلاف دارند که طبق اظهارات مقامات و خبرهای مخابره شده، خروج نام سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان‌های تروریستی مهمترین موضوع است. همزمان با تعویق مذاکرات، انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین با سفر به تهران و واشنگتن سعی بر حل موضوعات داشته است. با این حال هنوز خبری مبنی بر توافق وجود ندارد. 

در چند هفته اخیر مقامات ایرانی و آمریکایی سعی داشتند که توپ را به زمین یکدیگر بیاندازند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت: ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهاداتمان را در مورد موضوعات باقی‌مانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکا است. از سوی دیگر مقامات کاخ سفید نیز سعی دارند نشان دهند که ایران باید تصمیم سیاسی نهایی را برای شکل‌گیری توافق بگیرد. 

اختلاف بزرگ در مذاکرات وین

همانطور که اشاره شد، به نظر می‌رسد حذف نام سپاه از لیست تحریم‌ها به اختلاف اصلی تهران و واشنگتن تبدیل شده است. طبق اظهارات مقامات به خوبی مشخص است که اختلافات تقریباً به طور کامل حول موضوع سپاه پاسداران می‌چرخد. 

آمریکایی‌ها انتظار دارند که بعد از احیای برجام در خصوص حضور منطقه‌ای ایران وارد مذاکرات شوند. در واقع حضور منطقه‌ای ایران کاملاً به سپاه پاسداران مربوط می‌شود. بدون شک کاخ سفیدنشینان از فرصت تحریم این ارگان برای محدود کردن ایران در منطقه به راحتی نخواهند گذشت. از سوی دیگر بزرگترین مانع دولت بایدن برای حذف سپاه از لیست، واکنش احتمالی کنگره آمریکا است. این حذف این تحریم مخالفان قابل توجهی از دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) دارد. 

با این حال تحریم‌های فله‌ای که در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا رخ داده، مشکلات جدی برای ایران و آمریکا ایجاد کرده است. در روزهای پایانی نوروز هم علیرضا قربانی، خواننده ایرانی هم به دلیل تحریم‌های سپاه و گذراندن سربازی خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اجازه ورود به آمریکا برای اجرای کنسرت خود را نیافت. اینگونه مشکلات به خوبی باگ‌ تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد. 

با تمام این اوصاف پرونده اختلافات ایران و آمریکا در حال حاضر راهی جزء توافق بر سر پرونده احیای برجام ندارد. آمریکا نگران اقدامات و گذر ایران از نقطه گریز هسته‌ای است. از سوی دیگر دولت ابراهیم رییسی برای عمل کردن به شعارهای خود نیاز به رفع تحریم‌ها دارد. در واقع این روزها چانه زنی‌ها برای گرفتن امتیازات بیشتر را باید از پایتخت‌ها دنبال کرد.