۰ نفر

رافائل گروسی:

حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳
کد خبر: 624641
حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی از سفر اوکراین و روسیه به وین بازگشته است، اعلام کرد: هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای، خلاف و نقض قوانین بین المللی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گروسی در بازگشت از اوکراین و در  مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: غیر ممکن است تا میزان سطح تشعشعات وارد شده به نیروهای روسی که در سایت چرونوبیل بودند را بتوان ارزیابی کرد، چراکه آنها طی این مدت تحت تشعشعات قابل ملاحظه هسته ای قرار داشتند.

گروسی در ادامه گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در این بازدید، تاسیسات هسته ای واقع در جنوب اوکراین، به مانند دوران صلح کار می کردند هرچند که اوکراین اکنون در وضعیت صلح به سر نمی برد.

تاسیسات هسته ای اوکراین

وی افزود: آژانس طی روزهای آتی تلاش های خود را برای حفظ  (امنیت) تاسیسات هسته ای در اوکراین از جمله چرنوبیل آغاز می کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی از هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای  اوکراین توسط روسیه گفت: حفظ  کلیت فیزیکی یک سایت هسته ای مهم است، اعزام  و حضور (کارشناسان) آژانس و شدت بخشیدن بر فعالیت آژانس می تواند مانع از وقوع چنین سناریویی که بدترین وضعیت ممکن، یعنی هدف قرار دادن یک سایت هسته ای است؛  باشد.

تاسیسات هسته ای اوکراین

گروسی در ادامه گفت: در بازگشت از اوکراین و پیش از آمدن به وین در روسیه توقف داشتم و با طرف روسی درباره چنین نگرانی هایی همچون احتمال هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای اوکراین گفت و گو شد.

گروسی گفت: هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای  برخلاف قوانین بین المللی است؛ من تصور می کنم هرکسی از جمله خود روس ها کاملا به این موضوع واقفند.

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ فرودین ماه ۱۴۰۰ از طریق مرز زمینی وارد اوکراین شد.

تارنمای  آژانس نیز در آنزمان  درمورد این سفر نوشت: هدف از سفر مدیرکل، آغاز حمایت سریع ایمنی و امنیتی از تاسیسات هسته ای اوکراین است، این امر شامل اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات اولویت‌دار و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله تجهیزات نظارتی و اضطراری خواهد بود. مدیرکل آژانس همچنین قراراست از یکی از نیروگاه های  هسته ای اوکراین دیدن کند.