۰ نفر

پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین؛

جنگ هسته ای تحقق می یابد؟!

۱۰ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۳۴
کد خبر: 624263
جنگ هسته ای تحقق می یابد؟!

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت جنگ روسیه علیه اوکراین سبب شده است، بیشتر شهروندان آمریکا در این باره تا حدودی نگران شوند که آمریکا ممکن است به صورت مستقیم وارد این درگیری شود و احتمال دارد سلاح های هسته‌ ای به این درگیری وارد شود.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ در این گزارش آمده است: یک نظرسنجی که به تازگی انجام شد نشان می‌دهد جنگ روسیه با اوکراین سبب بروز نگرانی‌هایی در میان شهروندان آمریکایی‌ در این باره شده است که ممکن است پای آمریکا  مستقیما به این درگیری کشیده شود و  آمریکا ممکن است هدف تسلیحات هسته‌‌ای هدف قرار گیرد. این نظرسنجی همچنین نشان دهنده سطحی از اضطراب است که منعکس کننده نگرانی‌های مرتبط با دوران  جنگ سرد است. 

بر اساس نظرسنجی جدید انجام شده توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی نورک (NORC)، حدود نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند به شدت در این باره نگرانند که روسیه به صورت مستقیم ممکن است آمریکا را با استفاده از سلاح هسته‌ای هدف قرار دهد. از هر ۱۰ شهروند آمریکایی سه نفر در این باره تا حدودی ابراز نگرانی کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، اندکی پس از حمله روز ۲۴ فوریه به اوکراین، نیروهای هسته‌ای کشورش را در حالت آماده باش قرار داد.

تقریباً از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر دست کم تا حدودی نگران استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای علیه اوکراین هستند. از هر ۱۰ آمریکایی حدود شش نفر در این باره به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. 

رابین تامپسون، محقق بازنشسته در موسسه آمهرست در ایالت ماساچوست در سخنانی گفت: "او  از کنترل خارج  شده است و فکر نمی‌کنم  او  در واقع نگران چیزی غیر از آن چیزی باشد که دنبال می‌کند. او سلاح هسته‌ای دارد."

هفتاد و یک درصد شهروندان آمریکایی‌ می‌‌گویند این تهاجم احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای در هر نقطه از جهان را افزایش داده است. 

این نظرسنجی قبل از آزمایش بزرگترین موشک بالستیک قاره پیما توسط کره شمالی، در روز جمعه انجام شد، اما  همچنین نشان می‌دهد ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها می گویند در ارتباط با تهدیدی که برنامه هسته‌ای کره شمالی برای آمریکا ایجاد می‌کند به شدت نگرانند. ۲۹ درصد دیگر در سطحی متوسط در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترس از آغاز یک جنگ هسته‌‌ای طی دهه‌ها یک نگرانی واقعی بوده است. بولتن "دانشمندان اتمی" آمریکا "ساعت روز قیامت" خود را از سال ۱۹۴۷ منتشر کرده است که شمارش معکوس برای نابودی هسته‌‌ای را نشان می‌دهد. بر اساس آخرین به ‌روزرسانی که در ماه ژانویه انجام شد، این زمان را ۱۰۰ ثانیه مانده به نیمه‌ شب نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

سنجش میزان ترس در میان مردم در طول زمان کاری دشوار است، زیرا نظرسنجی‌ها از روش‌‌های متفاوتی استفاده می‌کنند یا به روش‌های مختلف سوالات خود را مطرح می‌کنند. الکس ولرستاین مورخ هسته‌ای در موسسه فن آوری استیونز در ایالت نیوجرسی در سخنانی گفت اگرچه مردم غالبا اشاره مستقیمی به این موضوع ندارند، اما آن را از جمله نگرانی‌هایشان می‌دانند.

این ترس، طبیعتاً بسته به آنچه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، افزایش و کاهش می‌یابد. ولرشتاین گفت: "ما این لحظات را داریم که به نوعی دوره‌های به شدت بحرانی محسوب می‌شوند. اما با گذر زمان مردم فراموش می‌کنند که ما  چنین دورانی را سپری کرده‌ایم." 

او گفت یکی از نقاط برجسته از این حیث در سال ۱۹۸۳ رخ داد، زمان تنش بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی و سالی که یک فیلم پربیننده درباره جنگ هسته‌ای به نام "روز بعد" برای نخستین بار از تلویزیون آمریکا پخش شد.

در نظرسنجی اخیر ای پی و نورک حدود نیمی از آمریکایی‌ها اعلام کردند "بسیار" یا "به شدت" در این باره نگرانند که پای آمریکا ممکن است به جنگ با روسیه کشیده شود. تقریبا از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر عنوان کردند "تا حدودی" در این باره نگرانند. 

این یافته‌ها نه تنها منعکس کننده نگرانی در ارتباط با آغاز یک جنگ نیابتی با روسیه است، حتی اگر آمریکا مستقیما در این درگیری دخالت نداشته باشد، بلکه همچنین پوشش بی‌سابقه جنگ از طریق رسانه‌های خبری سنتی و رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. 

لیندا وودوارد تکنسین بازنشسته شرکت تلفن از دهکده هات اسپرینگز در ایالت آرکانزاس در سخنانی گفت: " لحظه به لحظه شاهدیم که چه بر سر این مردم بیچاره می‌آید."

نگرانی درباره به راه افتادن یک جنگ هسته‌‌ای خطوط حزبی را فراتر می‌‌برد و حتی در میان برخی از جوانانی که پس از جنگ سرد متولد شده‌اند نیز مشاهده می‌شود.

کالب پک که یک جمهوری‌خواه ۲۱ ساله اهل آردمور در ایالت اوکلاهما است، از جمله کسانی بود که گفت که  "تا حدودی در این باره نگران" است که ممکن است پای آمریکا به این جنگ کشیده شود و روسیه ممکن است آمریکا را با تسلیحات هسته‌ای هدف قرار دهد. 

پک که در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی کار می‌کند، همچنین گفت: "اگر هدف نهایی روسیه باز پس ‌گیری قلمرو اتحاد جماهیر شوروی باشد، بدان معناست که آنها به سوی کشورهای عضو ناتو پیش می‌روند و بدیهی است  این تنش‌ها می‌تواند سریعاً تشدید شود." 

مطمئناً روسیه گامی در راستای کاهش نگرانی‌ها برنداشته است. پوتین در روز آغاز این حمله به جهان یادآوری کرد کشورش "یکی از قدرتمندترین کشورهای هسته‌ای" است و این تهدیدی شوم به نظر می‌رسید.

تارا دروزدنکو مدیر برنامه امنیت جهانی در "اتحادیه دانشمندان نگران" در سخنانی گفت این نگرانی‌ها موجه است. او گفت: "هرگاه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای به آغاز یک درگیری نزدیک‌تر می‌شوند، همواره خطر تشدید تنش هسته‌ای وجود دارد."

دروزدنکو گفت تاکنون ناتو و دولت بایدن مراقب بوده‌اند که این تنش‌ها را تشدید نکنند. اما او معتقد است مردم باید از این زمان برای اعمال تغییراتی در راستای محدود کردن خطرات استفاده کنند. این روند شامل اتخاذ یک سیاست رسمی در این باره می‌شود که آمریکا ابتدا با تسلیحات هسته‌ای دست به حمله نمی‌زند تا خطر حمله تصادفی توسط یک دشمن را کاهش دهد.

ولرشتاین نیز به تحقیقاتی اشاره کرد که نشان می‌دهد یک بحران می‌تواند تأثیر بلندمدتی در درگیر کردن هر چه بیشتر مردم با یک موضوع داشته باشد.

او گفت:  "این موضوع در ارتباط با اوکراین سرانجام به پایان خواهد رسید و امیدوارم این اتفاق زودتر روی دهد. این می‌تواند فرصتی باشد تا افراد بیشتری، به‌ ویژه جوانان، بر روی این موضوع به عنوان یک موضوع سیاسی سرمایه ‌گذاری کنند."