۰ نفر

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد؛

تعداد پناه جویان اوکراینی از ۳.۸ میلیون نفر گذشت

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 623947
تعداد پناه جویان اوکراینی از ۳.۸ میلیون نفر گذشت

بر اساس آخرین اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، فرار روزانه ده‌ها هزار نفر از اوکراین در حالی ادامه دارد که مجموع افرادی که از آغاز جنگ تا کنون به کشورهای همسایه پناه برده‌اند به ۳.۸۶ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، لهستان با پذیرش نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار پناهنده، همچنان میزبان اصلی پناهجویان اوکراینی است. پس از لهستان، رومانی با حدود ۶۰۰ هزار پناهجو قرار دارد.  

به گزارش افه اسپانیا؛ سایر کشورهای همسایه اوکراین مانند مجارستان، اسلواکی، روسیه و بلاروس نیز میزبان ده‌ها هزار پناهنده بوده اند.

بر اساس داده های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سایر آژانس های بشردوستانه سازمان ملل، ۹۰ درصد این پناهندگان را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌دهند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پیش از آغاز جنگ اوکراین پیش بینی کرده بود که تا چهار میلیون اوکراینی، تقریباً یک دهم جمعیت این کشور می‌توانند پس از تهاجم روسیه از کشور فرار کنند؛ رقمی که مطمئناً در طول این هفته از آن فراتر خواهد رفت.

به این تعداد پناهندگان که خاک اوکراین را ترک کرده اند، بیش از ۶.۵ میلیون آواره داخلی را نیز باید اضافه کرد. به بیان دقیق‌تر بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی (یک چهارم کل جمعیت) تا کنون برای فرار از درگیری‌ها، خانه‌های خود را ترک کرده اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هفته گذشته تخمین زد که بیش از نیمی از ۷.۵ میلیون کودک خردسال اوکراینی در طول یک ماه جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

دادستانی کل اوکراین همچنین دیروز/دوشنبه اعلام کرد که تعداد کودکان جان باخته اوکراینی از میان هزاران قربانی جنگ از ۲۴ فوریه و آغاز جنگ تاکنون به ۱۴۳ کودک رسیده است.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و این روزها وارد دومین ماه خود شده است.