۰ نفر

لودریان،‌ وزیر امور خارجه فرانسه؛

وعده‌ های اروپا به ایران هیچگاه عملی نشد

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۰۵
کد خبر: 623644
 وعده‌ های اروپا به ایران هیچگاه عملی نشد

وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در سخنانی گفت با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اما اروپایی‌ها این توافق را حفظ کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه با اشاره به بحران اوکراین گفت که ما در برابر چالش‌های بزرگ از جمله چالش امنیت غذایی بوده و نیازمند اقدام گروهی هستیم.

وی که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «باید اوضاع اسف باری که اوکراین با آن مواجه است به سرعت پایان یافته و به آتش بس دست پیدا کنیم».

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد که کانال‌های ارتباطی با رییس جمهور روسیه را حفظ کنیم تا بتوانیم به آتش‌بس دست پیدا کنیم».

لودریان گفت: «فرانسه نقش خود را ایفا خواهد کرد و از طریق روابط با روسیه برای توقف اقدامات خصمانه تلاش می‌کند».

وی تاکید کرد: «پیش از رفتن به مذاکرات واقعی باید آتش‌بس حاصل شود و مذاکرات واقعی تحت بمباران حاصل نمی‌شود».

وزیر خارجه فرانسه گفت: «ناتو به جنگ روسیه نخواهد رفت و نقش این ائتلاف دفاعی بوده و هدف آن حمایت از اعضای خود است».

لودریان اضافه کرد: «به روسیه گفته‌ایم که آماده بحث درباره تضمین‌های امنیتی این کشور هستیم».

وی گفت: «چیزی که پوتین در آن موفق شد، متحد کردن اروپا و تاکید بر توجه به منافعش است و منافع دفاعی اروپا، تضمین کننده استقلال ما خواهد بود».

وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه مصاحبه خود به مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: «بسیار تاسف آمیز خواهد بود که برخی نکات بسیار ساده مانع از رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران شود».

وی اضافه کرد: «چه بسا توافق هسته‌ای جدید تمامی موضوعات منطقه‌ای با ایران را حل نکند اما به ثبات اوضاع کمک خواهد کرد».

اروپایی‌ها برجام را حفظ کردند

لودریان در ادامه گفت: «اروپایی‌ها با وجود خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای را حفظ کردند».

دولت دونالد ترامپ، در اردیبهشت سال 1397 به طور یکجانبه از توافق جامع اقدام مشترک که مورد تایید سازمان ملل بوده، خارج شد.

ترامپ مدعی بود که این توافق بدی بوده و که ایران را مجبور خواهد کرد که به پای میز مذاکره آمده و توافق دیگری را که به زعم دولت سابق آمریکا، توافق بهتری است حاصل خواهد کرد.

سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران

دولت سابق آمریکا پس از خروج از برجام، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و مدعی شد که طی مدت کوتاهی فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

در این بین کشورها اروپایی تنها به ایران وعده می‌دادند که ضررها و زیان‌هایی که ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام متحمل شده را جبران خواهند کرد.

وعده‌های اروپا به ایران هیچگاه عملی نشد

وعده‌های اروپایی‌ها به ایران درباره جبران زیان‌ها تنها در حد حرف باقی ماند و اوج اقدام اروپایی‌ها، راه اندازی ساز و کار مالی اینستکس بود که تنها موفق شد یک تراکنش مالی میان ایران و اروپا انجام دهد و در عمل اروپایی‌ها هیچ اقدام موثر دیگری انجام ندادند.

از سوی دیگر، تحت فشارهای دولت ترامپ، برخی از کشورها دارایی‌های ایران را بلوکه کرده و مانع از دستیابی تهران به منابع خود برای خرید نیازهای ضروری کشور شدند.

سیاست فشار حداکثری علیه ایران به یکی از محورهای اصلی دولت ترامپ تبدیل شده و بود و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا تمام تلاش خود را برای به اوج رساندن فشارها علیه ملت ایران به کار بست.

پایان ترامپ و ناکامی در دستیابی به هدف خود علیه ایران

سرانجام دولت ترامپ در تاریخ 20 بهمن ماه 1399 در حالی به کار خود پایان داد که نتوانست به هدف خود در به زانو در آوردن ایران برسد، هر چند که مردم ایران طی این مدت با فشارهای اقتصادی زیادی مواجه شدند. این فشارهای اقتصادی با همه گیری کرونا در دنیا همراه شده بود و دولت ترامپ حتی مانع از دستیابی ایران به منابع خود برای خرید دارو و مایحتاج ضروری مردم شده بود.

دولت آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی مدعی بودند که ایران از طریق برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است این در حالی بود که تهران بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ایش ایران صرفا با اهداف صلح‌آمیز پیگیری می‌شود.

همچنین ایران تأکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد. علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

آمریکا تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای علیه بشریت استفاده کرده است

این در حالی است که آمریکا یکی از بزرگترین دارندگان سلاح هسته‌ای در جهان بوده و تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای علیه بشریت استفاده کرده و در جریان جنگ جهانی دوم با بمباران هسته‌ای دو شهر ژاپن، ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشاند. 

از سوی دیگر، مقام‌های دولت بایدن که درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به تکاپو افتاده‌اند، همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهور سابق آمریکا را حفظ کرده‌اند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

پنج گام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقدامات ایران ذیل بندهایی از برجام انجام شده‌اند که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به مفاد توافق، تعهدات خودشان را کاهش دهند.

جو بایدن قبل از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود کشورش را به برجام بازخواهد گرداند، اما تا کنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های ترامپ یکی از موانع موجود در دورهای گذشته مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بوده است.

مذاکرات دولت جدید ایران با طرف‌های غربی با محوریت رفع تحریم‌ها

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست جمهوری «سید ابراهیم رییسی»، مذاکرات با طرف‌های غربی با محور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران آغاز شده است.

نخستین دور این مذاکرات در دولت جدید ایران هشتم آذرماه برگزار شد و این گفت‌وگوها هر چند با وقفه‌های کوتاهی همراه بوده، اما ادامه داشته است.