۰ نفر

اختلاف باقی مانده، خروج سپاه از لیست سیاه؛

ایران شرط آمریکا را نپذیرفت

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 623595
ایران شرط آمریکا را نپذیرفت

تایمز اسرائیل ایران شرط آمریکا (تعهد کتبی برای کاهش تنش در خاورمیانه) برای خروج سپاه از لیست تروریسم دولت آمریکا را نپذیرفت و احیای برجام شاید متوقف شود.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ دو منبع مطلع آمریکایی و یک مقام رسمی اسرائیلی گفتند که ایران شرط آمریکا برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی را نپذیرفته است. این در حالی است که توافق برای احیای برجام «تقریبا کامل شده است» درخواست ایران از رییس جمهوری آمریکا برای حذف کردن نام سپاه از فهرست تروریستی، یکی از آخرین اختلافات باقی‌مانده میان تهران و واشنگتن است. 

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مذاکراتی که به صورت غیرمستقیم با ایران و توسط انریکه مورا، هماهنگ‌کننده امور دیپلماتیک اتحادیه اروپا انجام داده، درخواست ایران برای حذف نام سپاه از سیاهه ترور را مورد بحث قرار داد. یکی از پیشنهادهای مطرح شده از سوی آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم این بود که ایران به کاهش تنش در منطقه تعهد بدهد. 

اما دو منبع مطلع آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به گزارشگر اسرائیلی وب‌سایت اکسیوس گفتند که مقامات ایران به جای تعهد دادن به اعلام عمومی این امر که تنش در منطقه کاهش خواهد یافت، پیشنهاد کرده‌ که یک نامه ضمنی غیرعلنی در این باره به دولت آمریکا ارائه کند. 

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا بدون اظهارنظر در باره این گزارش، به اکسیوس گفت که موضع واشنگتن تغییری نکرده و کماکان منتظر پاسخ ایران است. این مقام بلندپایه آمریکایی که نام او فاش نشده، افزوده است که واشنگتن تا پایان تعطیلات نوروزی ایرانی‌ها صبر می‌کند هر چند که امیدوار است پاسخ ایران را زودتر دریافت کند. 

مقامات آمریکایی می‌گویند که هر چه زمان سپری می‌شود، دولت جو بایدن نسبت به موضع‌گیری‌های داخلی در خود آمریکا در مورد احیای برجام نگران می‌شود و درک می‌کند که توافق به قیمت خارج کردن نام سپاه از فهرست ترور، دردسرهای داخلی برای دولت به دنبال خواهد آورد. 

در همین حال، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آقای بایدن برای حفظ منافع ملی آمریکا و در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، هنوز حاضر است عضویت آمریکا در برجام را احیا کند. اما مسئولیت رفع شکاف‌ها و خلاءهایی که در مذاکرات وین دیده می‌شود، بر عهده ایران است. 

وال‌استریت ژورنال نیز روز سوم فروردین نوشته بود که این مساله، اکنون جدی‌ترین مانع بر سر راه احیای برجام است و اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس آمریکا را زیر فشار گذاشته‌اند که با حذف نام سپاه از فهرست ترور موافقت نکند. مقامات ارشد آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفتند که ناکامی در دستیابی به سازش با ایران بر سر سپاه، ممکن است مذاکرات وین را با فروپاشی روبرو کند. رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که نشست رابرت مالی در کنگره برای ارائه توضیحات در مورد مذاکرات وین، با مخالفت شدید جمهوری‌خواهان روبرو شد و شماری از دموکرات‌ها نیز در اتحاد با جمهوری‌خواهان، از توضیحات آقای مالی در مورد احتمال حذف نام سپاه از فهرست ترور، به‌شدت خشمگین شده و با خروج از نشست، مفاد جلسه را با رسانه‌ها در میان گذاشتند.