۰ نفر

امیرعبداللهیان بر ادامه حمایت ایران از سوریه تاکید کرد

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۰۹
کد خبر: 622862
امیرعبداللهیان بر ادامه حمایت ایران از سوریه تاکید کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه بر ادامه حمایت‌های ایران از این کشور تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه) با بشار اسد رییس‌جمهور سوریه دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر نمود.

در این ملاقات امیرعبداللهیان ضمن تبریک به مناسبت موفقیت‌های سوریه در عرصه‌های سیاسی و میدانی، بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه تاکید نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است. توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به طور جدی در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفته و تسهیل حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور مورد توجه است. در همین راستا تعاملات و مبادلات مردمی میان دو کشور نیز اهمیت می‌یابد.

وی ضمن استقبال از روند عادی سازی روابط کشورهای منطقه با سوریه، اشتراک دیدگاه‌های دو کشور در خصوص بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد که در تنش‌های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران با هر جنگی مخالف و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت آمیز سیاسی است. در این راستا ایران خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق گفتگوهای بین یمنی بوده و معتقد است تغییر رفتار برخی کشورهای منطقه می‌تواند به رسیدن به راه حلی برای یمن کمک کند. وی در مورد تحولات اوکراین تاکید کرد ما مخالف جنگ و مخالف تحریم هستیم. راه حل در اوکراین سیاسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکرات وین اظهار داشت ما در مذاکرات به توافق نزدیک شده ایم. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که علاقه‌مند به حل موضوعات و رسیدن به توافق هستند لیکن آنها بایستی در عمل نیز حسن نیت خود را نشان بدهند.

در این دیدار بشار اسد رییس‌جمهور سوریه با اشاره به سرعت تحولات در منطقه اظهار داشت پس از شکست آمریکا در افغانستان و به ویژه پس از تحولات اوکراین مشخص شده است که آمریکا و ناتو نمی‌توانند کاری را در جهان از پیش ببرند. بنا بر این کشورهای منطقه به دنبال صف بندی های جدید برای جایگزینی حمایت های آمریکا هستند. وی استاندارد دوگانه برخی از کشورها را مورد اشاره قرار داد و گفت این کشورها در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه سکوت کرده و موضعی اتخاذ نمی‌کنند.

رییس‌جمهور سوریه ادعای حسن نیت از سوی مقامات دولت آمریکا را بی اساس خواند و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین را حکیمانه و درست توصیف و تاکید کرد آنچه برای سوریه مهم است دیدگاه‌ های ایران در مذاکرات وین و همراهی سوریه در این مسیر می باشد.

بشار اسد دیدار جمعی از علمای اهل سنت ایران از سوریه را دارای معنای مهمی دانست. وی از دکتر امیر عبداللهیان درخواست نمود سلام ها و درود رییس‌جمهور، دولت و ملت سوریه را به امام خامنه‌ای رهبر معظم و دکتر رییسی رییس جمهور تقدیم نماید.

در این دیدار همچنین تحولات فلسطین و برخی موضوعات دیگر دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.