۰ نفر

آمریکا: خرابکاری و ترور علیه ایران کارساز نبوده است

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۲
کد خبر: 622853
آمریکا: خرابکاری و ترور علیه ایران کارساز نبوده است

یک نماینده مجلس سنای آمریکا یادآوری کرده که سیاست فشار حداکثری علیه ایران و از جمله ترور و خرابکاری علیه این کشور کارساز نبوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای آمریکا در پاسخ به اظهارات یک قانونگذار دیگر این مجلس که خواستار خروج آمریکا از مذاکرات وین شده بود، یادآوری کرد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

روز گذشته «جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بعد از اتمام جلسه محرمانه‌ای در این کمیته با حضور «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت «جو بایدن» در امور ایران از واشنگتن خواسته بود از مذاکرات وین خارج شود (جزئیات بیشتر).

کریس مورفی در توییتر در پاسخ به اظهارات جیم ریش نوشته است: «حتی یک نفر از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران، پیشنهاد بهتری ندارند. تحریم‌های فشار حداکثری [علیه ایران] کارساز نبود. خرابکاری و ترور کارساز نبود. جنگ با ایران هم کارساز نخواهد بود. دیپلماسی تنها راه عملی در قبال ایران است که زمان گریز هسته‌ای این کشور را افزایش داده است.»

«کریس مورفی» روز گذشته هم در حساب کاربری خود در توییتر سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه با خروج از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران می‌توان به توافق قوی‌تر با این کشور رسید را اشتباه خوانده بود (جزئیات بیشتر).

دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند. او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما تا به حال از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهداتش خودداری کرده است.

دولت بایدن در حال انجام مذاکراتی با گروه ۱+۴، با هدف بازگشت به برجام است. طرف‌ها می‌گویند در این مذاکرات به توافق نزدیک شده‌اند اما اختلافات بر سر رفع پاره‌ای از تحریم‌ها از سوی آمریکا باقی است. دولت آمریکا در این مذاکرات به جای ارائه ابتکارهای عملی بارها به مقصرنمایی علیه ایران روی آورده است.