۰ نفر

بریتانیا نگران حمله سایبری روسیه

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۲۵
کد خبر: 622621
بریتانیا نگران حمله سایبری روسیه

نهادهای ارشد دولت انگلیس به دلیل احتمال حملات سایبری روسیه علیه زیر ساخت‌های این کشور و بروز اختلال گسترده در خدمات عمومی، به حالت آماده باش در آمده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان در انگلیس می‌گویند که روس‌ها می‌توانند همانطور که وب‌سایت‌ها و سیستم‌های کلیدی دولت اوکراین را پیش و در حین حمله به این کشور از کار بیاندازند، یک جنگ سایبری طولانی علیه بریتانیا و متحدانش اعلام کنند.

این درحالیست که به میلیون‌ها شرکت در سراسر بریتانیا هشدار داده شده که خود را برای حمله سایبری روسیه آماده کنند چراکه زیرساخت دیجیتال این کشور برای ارتش هکرهای روسیه یک بازی منصفانه تلقی می‌شود. کارشناسان در انگلیس ادعا می‌کنند که هکرهای روس با انتشار اطلاعات نادرست و سردرگمی در مورد آشفتگی اوکراین، انگلیسی‌ها را هدف قرار خواهند داد.

«اد آرنولد» کارشناس اندیشکده انگلیسی «روسی» گفت: «گزینه‌های نظامی غرب در اوکراین چالش برانگیز هستند و دولت آمریکا و بریتانیا درباره استفاده از سیستم‌های آفندی سایبری صحبت کرده‌اند. اما این امر برای غرب خطرناک خواهد بود زیرا می تواند به راحتی به حملات سایبری نه تنها در حوزه نظامی، بلکه در دنیای تجاری تبدیل شود.

وی افزود: اگر فعالیت‌های سایبری تشدید شود، کسب‌وکارها و مردم در بریتانیا می‌توانند انتظار اختلال در وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های ارتباطی، شبکه‌ها و در نهایت، زیرساخت‌های حیاتی بریتانیا را داشته باشند. این جنگ می تواند برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

در هفته‌های اخیر، سازمان نظارت بر سازمان‌های مالی انگلیس به مدیران ارشد بانک‌ها نامه نوشته و به آنها هشدار داده که برای حملات سایبری تحت حمایت روسیه آماده شوند و از به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی خود اطمینان حاصل کنند.

پریتی پتل وزیر کشور انگلیس گفت که مقامات این کشور  برای حملات سایبری و انتشار اطلاعات نادرست از سوی مسکو در حالت  آماده باش هستند. او در توییتی نوشت: «همانطور که ما تحولات را رصد می کنیم، مراقب احتمال حملات سایبری و نشر اطلاعات نادرست از سمت روسیه خواهیم بود. این سیاستمدار انگلیسی افزود که دولت به طور شبانه روزی برای افزایش مقاومت خود در برابر این حملات مشغول است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.