۰ نفر

فارین افرز از پول های پنهان روسیه می گوید؛

کمک چین به روسیه برای پنهان کردن پول

۱ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۰۰
کد خبر: 622367
کمک چین به روسیه برای پنهان کردن پول

فارین افرز نوشت: کرملین ممکن است میلیاردها دلار در حساب‌ های فرا سرزمینی ذخیره کرده باشد.

اقتصاد آنلاین_ پرستو بهرامی‌راد؛ در 26 فوریه، چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین. ما دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را فلج کردیم و در واقع، از زمان حمله به اوکراین، روسیه با شدیدترین تحریم‌هایی که از زمان پایان جنگ سرد با آن مواجه شده، ضربه خورده است.  

پیش از این در 22 فوریه، یک روز پس از اینکه روسیه ادعاهای ارضی جمهوری‌های جدایی‌طلب خود را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت، ایالات متحده و متحدانش شرکت‌های بزرگ و نخبگان روسیه را از بازارهای غربی مسدود کردند.

چهار روز بعد، پس از حمله روسیه به همسایه جنوبی خود، ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا، بانک مرکزی روسیه را تحریم کردند و بانک‌های روسی را از سوییفت، پلتفرم پیام رسانی برای تسویه معاملات در بانک‌های بین‌المللی، کنار گذاشتند.

ایالات متحده در شرایطی این تصمیم را اعلام کرد که  هفته دوم تهاجم به پایان رسیده و نیروهای روسی شهرهای اوکراین را محاصره کرده بودند. رئیس جمهور جو بایدن واردات نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ روسیه به ایالات متحده را ممنوع کرد و کرملین را از این منبع درآمد حیاتی خود محروم کرد.

اگرچه روسیه تاکنون از ممنوعیت اتحادیه اروپا برای صادرات نفت و گاز خود در امان بوده است، اما اخراج این کشور از بازارهای مالی جهانی اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. تحریم های 26 فوریه باعث شد سرمایه گذاران بین المللی برای خروج از بازارهای روسیه به رقابت بپردازند. در عرض چند ساعت، روبل نزدیک به یک سوم ارزش خود را از دست داد.  

بانک مرکزی روسیه که از فروش ذخایر ارزی خارجی خود منع شده بود، نرخ بهره را از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش داد تا فروش ثابت روبل و کاهش ارزش پول را کاهش دهد، همزمان دولت به صادرکنندگان روسی دستور داد 80 درصد از درآمدهای ارز خارجی خود را کاهش دهند.

چنین اقداماتی به دولت روسیه در حفظ ذخایر دلار در کوتاه مدت کمک کرد اما با افزایش گسترده هزینه سرمایه تجاری و استقراض مصرف کننده، ضربه محکمی به ظرفیت روسیه برای حفظ یک جنگ بزرگ طولانی وارد خواهد کرد.

به هر حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مقیاس و دامنه پاسخ تحریم‌ها به تهاجم خود را به شدت دست کم گرفت.  پوتین با جمع آوری 630 میلیارد دلار ذخایر خارجی، به توانایی خود برای مقابله با آنچه غرب هدف گرفته است، مطمئن بود.  اما اکنون به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر بانک مرکزی روسیه، ارتباط او با ذخایر پولی خود قطع شده است.