۰ نفر

مردم کدام کشورها شادترند؟

‎شادترین و غمگین ترین کشورهای جهان کدام است؟

۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰
کد خبر: 622203
‎شادترین و غمگین ترین کشورهای جهان کدام است؟

‎واقعا چه چیزی مردم را خوشحال می کند؟ در حالی که تعداد بی‌شماری از محققان دانشگاهی تلاش کرده‌اند تا به این سوال پاسخ دهند، حقیقت این است که پاسخ دادن به آن یک مقوله پیچیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سطوح شادی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله امنیت مالی، درک حمایت اجتماعی، احساس آزادی شخصی، و موارد دیگر.

‎این نمودار داده‌های گزارش شادی جهانی را جمع‌آوری می‌کند تا میانگین وضعیت شادی ١۴۶ کشور را نشان دهد. میانگین نمره سال‌های ٢٠١٨ تا ٢٠٢١ را در این نمودار می‌بینید و در آن تبیین می‌شود  کدام کشورها شادترین و کدام کشورها غمگین‌ترین هستند و چرا.

1

‎شادی چگونه سنجیده می شود؟

‎قبل از کنکاش در مورد پاسخ سوال، اجازه دهید به طور خلاصه به چگونگی ارزیابی سطح شادی در این گزارش بپردازیم.

‎اعداد نشان داده شده نشان دهنده داده های نظرسنجی از هزاران پاسخ دهنده برای هر کشور است که از آنها خواسته می شود شادی ذهنی خود (امتیاز شادی) را با استفاده از سوال‌هایی ارزیابی کنند.

‎این گزارش همچنین یک تحلیل رگرسیونی انجام می‌دهد تا با بررسی عوامل محسوس و ناملموس که می‌توانند در موارد یادشده تأثیرگذار باشند، 

‎سطح شادکامی را چگونه می‌توان توضیح داد:

‎حمایت اجتماعی

‎امید به زندگی

‎آزادی در انتخاب زندگی

‎سخاوتمندی

‎تولید ناخالص داخلی سرانه

‎تصورات از فساد و...

‎این گزارش ملاحظات خاصی را برای بررسی اینکه چگونه کووید-۱۹ بر جنبه‌های زندگی روزمره ما تأثیر گذاشته است و چگونه بر سطح شادی جهانی تأثیر گذاشته است، در نظر می‌گیرد.

‎آمریکای شمالی

‎نمره فعلی: (۶.۳)

2

مانند سال گذشته، کانادا به عنوان شادترین کشور آمریکای شمالی در رتبه اول قرار دارد. با این حال، در رتبه بندی جهانی مقداری جایگاه خود را از دست داده و امسال در رده پانزدهم قرار گرفته است. در مقابل، ایالات متحده در گزارش امسال سه پله صعود کرد و با امتیاز ۶.۹۷ (۷.۰ پس از گردآوری) درست پس از کانادا قرار گرفت.

‎جمهوری دومینیکن در رتبه آخر منطقه قرار دارد. در حالی که جمهوری دومینیکن رشد اقتصادی چشمگیری را در ۲۵ سال گذشته تجربه کرده است، این کشور به شدت تحت تأثیر همه گیری جهانی قرار گرفت - در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۲۷۰۰۰۰ نفر در فقر فرو رفتند و اقتصاد آن هنوز برای رسیدن به سطوح قبل از همه گیری خود در تلاش است.

‎آمریکای جنوبی

‎نمره شادی: (۵.۸)

3

اروگوئه رتبه اول خود را به عنوان شادترین کشور آمریکای جنوبی حفظ کرده است. این کشور به دلیل درآمد سرانه بالا، سطح نسبتاً پایین فقر و طبقه متوسط ​​قوی، همچنان در رتبه های بالای فهرست قرار دارد.

‎در حالی که کلمبیا در چند دهه گذشته گام های مهمی در جهت بالا بردن فقر شدید برداشته است، هنوز یکی از بالاترین سطوح نابرابری درآمدی را در آمریکای لاتین دارد. در سال ۲۰۲۰، ۱۰ درصد از کارگران آن بیش از ۵۰ درصد از درآمد ملی را به خانه بردند.

‎اروپا

نمره: (۶.۵)

4

فنلاند نه تنها شادترین کشور اروپاست، بلکه برای پنجمین سال متوالی رتبه اول را به عنوان شادترین کشور جهان را نیز به خود اختصاص داده است. فنلاند یکی از پنج کشور شمال اروپا است که در بین ۱۰ کشور برتر قرار گرفته است. دانمارک در رتبه دوم و پس از آن ایسلند در رتبه سوم قرار دارند.

‎رومانی با ۱۸ پله صعود در رتبه بندی جهانی نسبت به گزارش سال گذشته، پیشرفته ترین کشور اروپا بود. طی دهه گذشته، این کشور شاهد برخی از قابل توجه ترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا بوده است و توانسته است به سرعت از رکود ناشی از کووید-۱۹ خود بازگردد.

‎اوکراین در رده آخر قرار دارد و آن را ناخوش ترین کشور اروپا بدل کرده است.

‎خاورمیانه و آسیای مرکزی

‎نمره شادی: (۵.۲)

5

ترکمنستان با ۱۹ پله ارتقاء در رتبه بندی جهانی نسبت به گزارش سال گذشته، پیشرفته ترین کشور در منطقه است. رونق این کشور را می توان با رشد سریع اقتصادی آن در سال های اخیر توضیح داد. در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۶.۳ درصد رشد کرد.

‎لبنان در دو سال گذشته با انبوهی از بحران ها دست و پنجه نرم کرده است. در سال ۲۰۲۰، کووید-۱۹ یک بحران اقتصادی را برانگیخت که به عنوان یکی از ۱۰ بحران اقتصادی بزرگ از اواسط قرن نوزدهم رتبه بندی شده است. و در ۴ آگوست ۲۰۲۰، یک انفجار عظیم نیترات آمونیوم، پایتخت این کشور، بیروت، را به هم ریخت.

‎آسیای شرقی و اقیانوسیه

‎نمره شادی: (۵.۶)

6

توجه: از آنجایی که گزارش فقط ۱۴۶ کشور را پوشش می دهد، "اقیانوسیه" در این مورد فقط به استرالیا و نیوزلند اشاره دارد.

‎در گزارش امسال، چین با ۱۲ پله صعود در رده بندی جهانی، این کشور را به پیشرفته ترین کشور در شرق آسیا و اقیانوسیه تبدیل کرد. دولت چین اخیراً «رونق مشترک» را به عنوان اولویت اصلی شناسایی کرده است و در تلاش برای مبارزه با نابرابری و ریشه کن کردن فقر، تغییرات زیادی در سیاست انجام داده است.

‎از طرف دیگر، تایلند کمترین پیشرفت را در منطقه داشته آن هم احتمالاً به دلیل تلفات قابل توجهی که COVID-۱۹ بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. گانتظار نمی‌رود که اقتصاد تایلند تا سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد.

‎آفریقا

‎نمره شادی (۴.۵)

7

آفریقا با امتیاز منطقه ای ۴.۵ به عنوان ناخوشایندترین منطقه در سراسر جهان رتبه بندی می شود. زیمبابوه همچنان ناراضی ترین کشور در منطقه است، زیرا همچنان با سطوح بالای فقر دست و پنجه نرم می کند. در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۶.۱ میلیون نفر زیر خط فقر بین المللی زندگی می کردند.

‎موریس همچنان شادترین کشور در منطقه است، احتمالاً به دلیل سطح درآمد نسبتاً بالایی که دارد. شایان ذکر است که موریس در ژوئیه ۲۰۲۰ به یک کشور با درآمد بالا تبدیل شد، اما در سال ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری جهانی به وضعیت درآمد متوسط ​​بالا بازگشت.

‎ما در سومین سال مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ هستیم، و واضح است که کشورهای سراسر جهان هنوز از تأثیر مخرب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر در حال فروپاشی هستند. مشخص نیست چه زمانی همه چیز به طور کامل به حالت عادی باز خواهد گشت