۰ نفر

بایدن:

پوتین یک جنایتکار جنگی است

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 621480
پوتین یک جنایتکار جنگی است

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مدعی شد؛ ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه جنایتکار جنگی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی برای نخستین بار ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را جنایتکار جنگی خواند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: من فکر می کنم او(پوتین) یک جنایتکار جنگی است.

شبکه خبری سی ان سی ان ان نوشت: استفاده بایدن از این لفظ نشان دهنده تغییر موضع قبلی دولت آمریکاست. مقامات آمریکایی ازجمله بایدن، پیش از این از ابراز مستقیم عبارت هایی چون جنایت جنگی و جنایتکار جنگی خودداری و اعلام کرده بودند که ابتدا باید تحقیقات انجام شوند.

اما مقامات آمریکایی آشکارا گفته اند که معتقدند در اوکراین جنایت می شود و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، جنایت جنگی محسوب می شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس از سخنرانی بایدن گفت: اظهارات رییس جمهوری  خود گویاست. بایدن صادقانه صحبت می کرد.

او گفت که تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا در مورد جنایات جنگی در اوکراین همچنان ادامه دارد.

بایدن ابتدا در پاسخ به این سوال که پوتین جنایتکار جنگی است یا خیر، گفت: «نه»، اما بلافاصله به جمع خبرنگاران بازگشت تا در مورد این سوال توضیح دهد. زمانی که خبرنگاران دوباره از او پرسیدند که آیا پوتین جنایتکار جنگی است، رییس جمهوری آمریکا پاسخ مثبت داد.

ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.