۰ نفر

انتقام شهادت نیروهای ایران در سوریه به وقتی دیگر موکول شد؛

حمله به مقر موساد در اربیل عراق

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 619985
حمله به مقر موساد در اربیل عراق

حمله موشکی به اربیل به سرخط خبرها تبدیل شده است. ۱۲ فروند موشک بالستیک به اربیل پایتخت اقلیم کردستان در شمال عراق اصابت کرده و اولین گزارش‌ها حاکی از اصابت چندین موشک در نزدیکی ساختمان کنسولگری آمریکا بود. گزارشی که در نهایت تکذیب شد.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ ساکنان اربیل ویدیوهایی را در اینترنت منتشر کردند که چندین انفجار بزرگ را نشان می داد و برخی گفتند که انفجارها خانه های آنها را لرزاند. ویدیوهایی که نمی‌شود صحت آنها را تایید کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم به سرعت واکنش نشان داده و این حمله را "حمله‌ای ظالمانه علیه حاکمیت عراق و نمایش خشونت" خوانده است.

منابع دولتی کردستان عراق هم گفته‌اند این موشک ها از خارج از مرزهای عراق و کردستان و به طور دقیق‌تر از شرق شلیک شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا گزارش داد که موشک ها از ایران شلیک شده است. ایران واکنشی به این اتهام نداشته است. اما چند روز پیش در حملات اسرائیل به سوریه دو تن از نیروهای ایرانی به شهادت رسیده بودند. 

مقامات عراق و ایالات متحده گزارش های مختلفی از خسارت ارائه کرده‌اند. یکی از مقامات آمریکایی گفت که هیچ خسارت و تلفاتی در هیچ یک از تأسیسات دولتی ایالات متحده وجود نداشته و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که هدف، ساختمان کنسولگری بوده که آن هم در حال حاضر خالی از سکنه است. 

در عراق هم ابتدا یکی از مقامات بغداد هم گفت چندین موشک به کنسولگری اصابت کرده، اما بعدتر، رییس دفتر رسانه‌های خارجی کردستان گفت که هیچ یک از موشک‌ها به تأسیسات آمریکایی اصابت نکرده است، اما مناطق اطراف محوطه مورد حمله قرار گرفته است. البته کانال پخش ماهواره ای کردستان ۲۴ هم که در نزدیکی کنسولگری آمریکا قرار دارد، در این حمله آسیب دیده و شیشه های شکسته و آوار در کف استودیوی این شبکه قابل مشاهده است.

اما خبرهای تکمیلی الجزیره قابل توجه بود. الجزیره به نقل از منابع موثق گفته در این حمله مقر موساد در تفرجگاه صلاح الدین ویران شد و عوامل آن کشته و زخمی شدند. الجزیره اضافه کرده که این عملیات پاسخی به عملیات قبلی اسرائیل علیه ایران است که از طریق کردستان عراق انجام شده بود و هیچ ارتباطی با عملیات اخیر اسرائیل در سوریه ندارد. واکنش ایران به شهادت دو شهید سپاه پاسداران در سوریه به دلیل تجاوزات اسرائیل در زمان مناسب صورت خواهد گرفت.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که نهادهای امنیتی از واکنش ایران نگران و در حال آماده شدن برای انواع گزینه های واکنش ایران هستند. ارتش هم پس از اینکه ایران اعلام کرد انتقام دو نظامی‌اش را خواهد گرفت، وضعیت آماده باش را اعلام کرده است. تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی از طرف ایران درباره آنچه در اقلیم کردستان عراق رخ داده اعلام نشده، اما مقامات کشورمان قبلا اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه درباره امنیت ملی با کسی مذاکره نخواهند کرد.

الجزیره نوشته بمباران مقر موساد را می‌توان پیامی به طرف‌های غربی دانست که امنیت ایران را از طرق مختلف تهدید می‌کنند. باید صبر کرد تا تبعات این حمله مشخص شود، هر چند با توجه به عوامل میدانی و نوع واکنش به اخبار به نظر نمیرسد این حمله بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

تکمیلی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با صدور یک بیانیه از حمله موشکی به مرکز موساد خبر داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس ؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.

بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم ، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت ، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی ، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.