۰ نفر

همه نیروهای روسیه وارد اوکراین شدند

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۵۰
کد خبر: 618492
همه نیروهای روسیه وارد اوکراین شدند

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با بیان اینکه بیش از ۶۲۵ موشک تاکنون به اوکراین شلیک شده است، اعلام کرد نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهای مستقر روسیه در مرزها وارد اوکراین شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این مقام ارشد پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروی رزمی روسیه که پیش از حمله در مرزها مستقر شده بودند، وارد اوکراین شده اند.

به گفته این مقام که نامش بیان نشده، روسیه همچنین بیش از ۶۲۵ موشک به اوکراین شلیک کرده است.

وی افزود: اگرچه حریم هوایی اوکراین هنوز مورد مناقشه است، آمریکا ارزیابی می کند که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین اکثر جنگنده‌ها و همچنین سلاح های زمین به هوا برای دفاع از حریم هوایی این کشور را در اختیار دارد.

پیش از این، یک مقام ارشد وزارت دفاع (پنتاگون) اعلام کرد آمریکا و سایر اعضای ناتو تاکنون ۱۷ هزار موشک ضد تانک و ۲ هزار موشک ضد هوایی استینگر به اوکراین ارسال کرده اند.

این مقام پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که از زمان آغاز تهاجم روسیه، ۱۴ کشور کمک های امنیتی به اوکراین ارسال کرده اند. 

وی تصریح کرد برخی از این کشورها در گذشته به ندرت چنین تجهیزات قابل توجهی را ارسال کرده بودند.

ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته به یک فرودگاه نامشخص در نزدیکی مرز اوکراین سفر کرده که در چند روز گذشته به مرکز ارسال سلاح به اوکراین تبدیل شده است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.