۰ نفر

آمادگی آمریکا برای تحریم نفتی روسیه

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۷
کد خبر: 618488
آمادگی آمریکا برای تحریم نفتی روسیه

یک رسانه غربی به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرده مدعی شده کاخ سفید آماده است واردات نفت روسیه به آمریکا را بدون مشارکت متحدان اروپایی‌ش تحریم کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دو منبع آگاه که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند مدعی شده‌اند دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا آماده است واردات نفت روسیه به ایالات متحده را بدون مشارکت متحدانش در اروپا ممنوع اعلام کند. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن که در تلاش است حمایت تروئیکای اروپایی را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه جلب کند قرار است امروز دوشنبه یک کنفرانس ویدئویی با سران انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار کند. از سوی دیگر، کاخ سفید در حال رایزنی با سران کنگره آمریکا برای سرعت بخشیدن به تصویب طرحی با همین موضوع است. 

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده اما چنانچه تصمیمی در خصوص منع واردات نفت روسیه اتخاذ شود این احتمال وجود دارد که آمریکا به تنهایی این کار را انجام دهد.

قیمت نفت خام، در اثر به تأخیر افتادن بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تحریم واردات نفت روسیه به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رسیده تا کنون است. اروپا برای تأمین نفت خام و گاز به روسیه وابسته است اما در هفته‌های گذشته حمایتش را از تحریم محصولات روسیه‌ای افزایش داده است.

وابستگی آمریکا به نفت خام و محصولات روسیه‌ای کمتر است اما اعلام تحریم علیه نفت روسیه می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند و مصرف‌کنندگان آمریکایی که هم‌اکنون شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت در پمپ‌بنزین‌ها هستند را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

نانسی پلوسی، رییس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای روز یکشنبه خاطرنشان کرد که این مجلس در حال بررسی طرحی برای تحریم واردات نفت روسیه است. در دیگر شاخه نهاد قانونگذار آمریکا، مجلس سنا، قانونگذاران روز پنجشنبه طرحی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه معرفی کرده‌اند.

بعد از عملیات روسیه در اوکراین، کاخ سفید صادرات فناوری به پالایشگاه‌های روسیه و خط لوله گاز نورداستریم‌۲ را هدف تحریم قرار داد. دولت آمریکا هنوز صادرات نفت و گاز روسیه را تحریم نکرده و در حال ارزیابی اثر چنین تحریم‌هایی بر قیمت محموله‌های انرژی در آمریکا است.