۰ نفر

رویترز بررسی کرد؛

تاثیر جنگ اوکراین بر جاده ابریشم

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبر: 617118
تاثیر جنگ اوکراین بر جاده ابریشم

روسیه در حال تخریب آن چیزی است که چین تلاش دارد بسازد. پکن پس از محکوم کردن حمله ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به اوکراین و سرکوب انتقادات داخلی از روسیه، بسیاری از کشورهای اروپای شرقی را که در حال ایجاد روابط تجاری، سرمایه گذاری و فناوری تحت ابتکار بلندپروازانه کمربند و جاده ابریشم هستند، با خود دشمن می کند.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش رویترز، اوکراین از لحاظ استراتژیک در سراسر خطوط راه آهن، جاده و انرژی که روسیه را به بقیه اروپا متصل می‌کند، قرار دارد. از زمانی که این کشور در سال ۲۰۱۷ به سیاست زیرساختی شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین پیوست، شرکت‌های چینی بنادر و متروهای این کشور را ارتقا داده‌اند. و در سال ۲۰۲۰ کی‌یف یک یادداشت تفاهم با غول مخابراتی هوآوی Huawei Technologies امضا کرد که ایالات متحده در تلاش است آن را از شبکه‌های جهانی خارج کند. اوکراین با ۴۴ میلیون جمعیت، بازار جذابی برای شرکت‌هایی مانند سازنده گوشی‌های هوشمند شیائومی (۱۸۱۰.HK) فراهم می‌کند و منبع مهمی برای محصولات کشاورزی است. چین در سال ۲۰۲۱، ۳۰ درصد از ذرت خود را از اوکراین خریداری کرد.

با پیشروی کاروان‌های ارتش روسیه به سمت کی‌یف، پکن در تماشای موشک‌هایی که کشوری را که زمانی پذیرای پیشروی‌های آن بود، ویران می‌کنند، گیر کرده است. این حملات احساسات پان اروپائی را علیه چین تحریک می‌کند، چینی که حاضر نیست اقدام روسیه را تهاجم بداند. از آنجایی که غرب و مسکو کار را برای شرکت‌های خصوصی سخت‌تر می‌کنند، جریان کالا در امتداد «جاده ابریشم آهنین»، یک سیستم ریلی که از طریق آن ۷۵ میلیارد دلار از محصولات چینی در سال ۲۰۲۱ به اروپا منتقل شده بود، احتمالاً کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از تلفات جنگ ممکن است روابط چین با لهستان باشد که تلاش می‌کند تعادل خود را بین پکن و واشنگتن ایجاد کند. لهستان یک نقطه اصلی در راه آهن اصلی و در کمربند و جاده است و مقر منطقه‌ای هوآوی را میزبانی می‌کند. پس از تجربه مصائب تحت سلطه روسیه، اکنون توسط پناهجویان اوکراینی که چین را به خاطر حمایت از پوتین سرزنش می‌کنند، درگیر شده است. ماهواره‌های شوروی سابق با ناتو و اتحادیه اروپا همسو می‌شوند و استراتژی پکن را در منطقه تضعیف می‌کنند.

سرمایه گذاری چین در اتحادیه اروپا در حال کاهش بود. معاملات M&A آن در سال ۲۰۲۰ به ۶.۵ میلیارد یورو کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در ۱۰ سال اخیر است. پکن که با حمایت آشکار از پوتین اشتباه محاسباتی کرده، اکنون در تلاش است تا از این موقعیت محافظت کند. با این حال، تا زمانی که نتواند صلح را تنظیم کند، ترمیم آسیب دیپلماتیک و تجاری دشوار خواهد بود.