۰ نفر

اسپوتنیک خبر داد؛

هیات محرمانه آمریکا در تایوان

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۴۲
کد خبر: 616555
هیات محرمانه آمریکا در تایوان

آمریکا هیات سیاسی جدیدی را به تایوان اعزام کرده است تا حمایت خود را از این منطقه اعلام کند، هرچند این هیات سیاسی به صورت غیررسمی و محرمانه وارد تایوان شده است.

به گزارش اسپوتنیک، واشنگتن هیات سیاسی جدیدی را به تایوان اعزام کرده است تا حمایت خود را از این منطقه اعلام کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در این ارتباط گفته شده که «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا گروهی از مقامات بلندپایه امنیتی سابق آمریکا را روز سه‌شنبه به منظور نشان دادن حمایت واشنگتن به تایوان اعزام کرده است، هرچند اعزام این هیات به صورت غیررسمی و بنا به برخی گزارش‌ها به صورت محرمانه بوده است.

همچنین گفته شده که این خبر بر اساس گزارش‌های مقامات ارشد ناشناس منتشر گردیده و این هیات شامل رییس سابق ستاد مشترک ارتش، «مایک مولن»، «مگان اوسالیوان» معاون مشاور امنیت ملی سابق و «میشل فلورنوی»، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا بوده است.

براساس گزارش‌ها، این گروه اعزامی از آمریکا با رییس جمهور تایوان، «تسای اینگ ون» و وزیر امور خارجه «جوزف وو» و وزیر دفاع «چیو کو چنگ» و سایر مقامات ارشد تایوانی دیدار کرده است.

«سو تسنگ چانگ»، نخست‌وزیر تایوان نیز در یک نشست مطبوعاتی در اوایل روز سه‌شنبه گفته بود که سفیر آمریکا بر «اهمیت روابط تایوان و آمریکا»، «وضعیت مهم تایوان» و «تاکید ایالات متحده بر صلح منطقه‌ای، و حمایت قاطع این کشور از تایوان» تاکید دارد.

سفر هیات آمریکایی به تایوان در حالی صورت گرفته که همزمان روز سه شنبه «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مصمم و مصمم هستند. چین از ایالات متحده می‌خواهد که به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد و هرگونه تعامل رسمی با تایوان را متوقف و مسائل مربوط به تایوان را به شیوه‌ای محتاطانه رسیدگی کند تا مبادا این امر موجب تضعیف روابط دو طرف شود.»

سفر هیات آمریکایی به تایوان تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که چین پنجاهمین سالگرد امضای اولین بیانیه مشترک پکن و واشنگتن معروف به بیانیه شانگهای، در ۲۸ فوریه ۱۹۷۲ را گرامی داشت.

این سفر همچنین تنها چند روز پس از آن انجام می‌شود که یک کشتی جنگی آمریکایی، ناوشکن موشک هدایت شونده «یو اس اس رالف جانسون»، از تنگه تایوان عبور کرد، اقدامی که واشنگتن به طور معمول تحت عنوان آزادی ناوبری انجام می‌دهد، اما بسیاری آن را نشان دادن به چالش کشاندن ادعاهای چین درباره این تنگه می‌دانند.