۰ نفر

پاسخ سخت مسکو به تحریم های اروپا

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 616457
پاسخ سخت مسکو به تحریم های اروپا

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از نقش منفی اتحادیه اروپا در رویدادهای سال های اخیر در اوکراین از جمله حمایت از تغییر خونین حکومت در این کشور در سال ۲۰۱۴، از بروکسل بخاطر تصمیم برای تحویل تسلیحات به کی یف انتقاد و اعلام کرد که مسکو به تحریم های اروپا پاسخ سخت می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به اتحادیه اروپا هشدار داد که اتباع کشورهای عضو این اتحادیه و سازمان های اروپایی شرکت کننده در ارسال تسلیحات و سوخت به ارتش اوکراین، مسئول عواقب اقدامات خود خواهند بود. 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسئولان اتحادیه اروپا نمی توانند از میزان خطرناک بودن این اقدام خود (ارسال تسلیحات به اوکراین) بی خبر باشند. 

جوسپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون یورو انواع تسلیحات ازجمله هواپیماهای نظامی به اوکراین ارسال می کند و ۵۰ میلیون یورو هم محموله هایی همچون سوخت و لوازم مورد نیاز به این کشور تحویل می دهد.  

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: مسئولان اتحادیه اروپا که در گذشته ادعا می کردند که گویا تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه مردم روسیه هدف گیری نشده است، دروغین بودن این ادعا را با اعمال خود ثابت کردند.

در بیانیه گفته شده است: کارگزاران اتحادیه اروپا که تا این اواخر خود را شریک راهبردی روسیه قلمداد می کردند، هم اینک آشکارا می گویند که قصد دارند حداکثر ضربه را به روسیه وارد کنند و باید به نقاط حساس روسیه ضربه وارد کرد و مانع رشد اقتصادی این کشور شد.

 وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اما اتحادیه اروپا در این زمینه موفق نخواهد شد. اقدامات این اتحادیه بدون پاسخ سخت روسیه نمی ماند. روسیه همچنان منافع ملی خود را بدون توجه به تحریم ها تحقق خواهد بخشید.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌ های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اتحادیه اروپا که از سال 2014 چندین بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده است، در یک هفته اخیر نیز تحریم ها علیه مسکو را تشدید کرده است.